Vervoermiddelen van de toekomst: Green Spider, Garbager en Zwommer



Tien teams van HAVO- en VWO-scholieren presenteren op zaterdag 25 juni bij de TU Delft hun versie van hét vervoermiddel van de toekomst. Dat gebeurt op de finaledag van de ontwerpwedstrijd fuTUre design Delft 2005, een initiatief van de TU Delft en de gemeente Den Haag. De inzendingen van de scholieren variëren van een vliegende schotel op zonne-energie tot een hybride stadsvoertuig op biodiesel.

In navolging van de studenten van de TU Delft die met de zonnecelauto Nuna 3 gaan deelnemen aan de World Solar Challenge in Australië, hebben scholieren nu hun vervoermiddel van de toekomst ontworpen. Wat bijvoorbeeld te denken van de 'Garbager', een vervoermiddel op tuinafval? Het is slechts één voorbeeld van de vele inzendingen voor de ontwerpwedstrijd fuTUre design Delft 2005. Via dit initiatief dagen de Technische Universiteit Delft en de gemeente Den Haag middelbare scholieren uit om mee te denken over duurzame vervoermiddelen. Geen idee is te gek, zo lang het maar leidt tot een schoner milieu.

Begeleid door docenten en studenten van de TU Delft worden de deelnemende scholieren stap voor stap geholpen om hun ideeën vorm te geven. 31 Teams uit het hele land, bestaande uit twee tot vier scholieren van HAVO of VWO (derde jaar en hoger), leverden een ontwerpidee in. De tien beste teams is inmiddels gevraagd hun onderzoek of bouwplan verder uit te werken en aan de jury te presenteren op de finaledag, die plaatsvindt op zaterdag 25 juni op de TU Delft. Zie ook het programma onderaan dit persbericht.

De jury van fuTUre design Delft - bestaande uit onder meer de rector van de TU Delft, prof. dr. ir. Fokkema; oud-astronaut Wubbo Ockels en de Haagse verkeerswethouder Bruno Bruins - is zeer positief over het niveau, de innovativiteit en de creativiteit van de inzendingen. "Er is bijvoorbeeld een ontwerp dat uitgaat van veerenergie. Als dat gerealiseerd wordt zullen we in de toekomst alle snelwegen met kinderkopjes moeten beleggen want juist het schokken van het voertuig op een hobbelig wegdek levert de energie voor de aandrijving. En als het ontwerp van de 'Zwommer' werkelijkheid wordt, kunnen we straks echt over water lopen! Dit ontwerp betreft in feite in-line skates die als een soort hovercraft moeten functioneren." Ook projectleider Margit de Kok van de TU Delft is enthousiast: "Eén team heeft een klein, driewielig, tweepersoonsvoertuig ontworpen dat vooral geschikt is voor korte ritten in de stad. Deze 'Green Spider' heeft een hybride motor met als brandstof biodiesel. Zo'n ontwerp zou een uitkomst kunnen zijn voor een stad als Den Haag."

Op de finaledag gaan de tien overgebleven teams één onderdeel van hun ontwerp bouwen of testen. Verder geven ze een presentatie van hun ontwerp voor de jury, waarna de winnaar bekendgemaakt zal worden. De middagpresentatie van de finaledag wordt verzorgd door Jeroen Post, oud-VJ bij TMF. Jeroen Post gaat de scholieren ook nog een stukje van zijn eigen techniek bijbrengen door het geven van een DJ-workshop. De Kok: 'Op de wedstrijddag gaan de teams, afhankelijk van hun ontwerp, bijvoorbeeld in de windtunnel testen op welke manier hun ontwerp de minste weerstand heeft. Verder gaan we bijvoorbeeld bepalen hoeveel energie het dragen van een rugzak met zonnecellen opwekt. De uitkomsten kun je dan doortrekken naar de hoeveelheid zonnecellen die je nodig hebt voor een vervoermiddel.'

bron:TU Delft



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: