De werknemers van ProRail, dat verantwoordelijk is voor de verkeersleiding en het onderhoud van het spoor, bereiden acties voor. De onderhandelingen voor een nieuwe CAO voor het bedrijf liepen begin mei vast. ProRail legde de bond toen een eindbod voor, dat door de vakbondsleden inmiddels is afgewezen. Het voornaamste conflictpunt betreft het inkomen.
De werknemers van ProRail leggen op vrijdag 17 juni het werk voor 24 uur neer. Dat heeft als gevolg dat het treinverkeer in Nederland dan stil ligt. Dat wil zeggen, als Prorail het ultimatum laat verlopen. Het bedrijf heeft tot vrijdag 10 juni, 12:00 .s middags om op de eisen van de bond in te gaan. Gebeurt dat niet, dan volgt de vrijdag erna, 17 juni, de actie.
'Zonder verkeersleiding kunnen de treinen niet rijden', legt Tonnie Nijenhuis, bestuurder van FNV Bondgenoten uit. 'We beseffen dat de reiziger daar de dupe van wordt, maar er is geen andere manier om actie te voeren tegen ProRail. Een korte werkonderbreking betekent bijvoorbeeld een grote chaos op het spoor, omdat alle dienstregelingen dan overhoop liggen. Daar is de reiziger nog minder mee gebaat. Dit is vervelend, maar in ieder geval duidelijk. Eà©n dag geen treinen'.
De weken voorafgaand aan de actie gaat FNV Bondgenoten gebruiken om reizigers te informeren over de actie, onder andere door te folderen op stations en in treinen. 'We willen de overlast zoveel mogelijk beperken', aldus Nijenhuis.
Het conflict met ProRail draait voornamelijk om loon. De bond wil dat het verschil in loon tussen de ProRail- werknemers en hun collega.s bij NS kleiner wordt, maar ProRail wil daar niet aan meewerken. 'Het verschil tussen NS-ers en ProRail-mensen is te groot,' stelt Nijenhuis. 'Vroeger toen de NS nog à©à©n groot staatsbedrijf was, verdienden ze nog hetzelfde. En ook nu het bedrijf is opgesplitst, werken ze samen en hebben dezelfde verantwoordelijkheid om de treinen veilig en op tijd te laten rijden. Maar het loon is meer de spreekwoordelijke druppel. Het rommelt al een tijd'..
bron:FNV Bondgenoten