Hartog's Volkorenbakkerij & Maalderij
en Jumbo Supermarkten zijn uitgeroepen tot de winnaars van de Visa
Retail Jaarprijs 2006, Nederlands enige onafhankelijke prijs voor
de retailsector. Dat maakt de Stichting Retail Jaarprijs bekend. De
winnaars kregen vanavond de prijs uitgereikt tijdens het jaarlijkse
gala van de stichting, dat plaatsvond in Studio 21 in
Hilversum.

Hartog's Volkorenbakkerij & Maalderij
in Amsterdam is winnaar in de categorie 'zelfstandige winkel'.
Overige genomineerden in deze categorie waren City Lens/City Bril
in Rotterdam, Roetgerink Mode in Enter en Romantovich Exclusief
Slapen in Uden. 'Hartog's Volkorenbakkerij staat voor 130 jaar
emotie en gedreven ondernemerschap in een authentiek jasje. Moderne
retailwetten krijgen hier geen kans - het zijn de pure passie, het
uitstekende product en het enthousiasme voor het vak die ervoor
zorgen dat klanten van heinde en verre komen om hier in de rij aan
te sluiten om hun brood te kopen', aldus de jury die de prijs
toekende.

Jumbo Supermarkten won maar liefst twee
prijzen. Het bedrijf won de prijs in de categorie 'beste
winkelketen' en ontving daarnaast uit handen van Mandev Benelux de
serviceprijs. Overige genomineerden in deze categorie waren Bakker
Bart, ICI Paris en Rivièra Maison. Volgens de jury zit
service bij Jumbo in de genen en heeft de snelle groei van het
bedrijf geen invloed gehad op de waardering door de klanten.
'Mensen zijn belangrijk bij Jumbo en dat komt volledig tot uiting
in het gedrag van de medewerkers en de open houding tegenover
klanten', aldus het juryrapport.

De Innovatieprijs, uitgereikt door Intres,
gaat naar City Lens/City Bril in Rotterdam. De jury roemt in zijn
rapport 'de combinatie van een breed assortiment merkproducten, de
gratis glazen en de prijstransparantie, de laagste prijsgarantie,
het Varilux-center en de express- en abonnementservice.' Selexyz
Boekhandels heeft volgens de jury de meest uitzonderlijke prestatie
met behulp van ICT gerealiseerd en ontvangt daarvoor de Torex
Retail ICT Jaarprijs 2006. De Human Capital Award voor het beste
leerbedrijf in de detailhandel gaat dit jaar naar de Jumbo
Supermarkt in Winterswijk. Van Tilburg Mode en Sport in Nistelrode
werd in de categorie 'beste zelfstandige winkel' winnaar van de
Telegraaf Publieksprijs. HEMA won de Telegraaf Publieksprijs voor
'beste winkelketen'.

Aan de verkiezing van de Retail Jaarprijs
deden ruim tweehonderd retailondernemers mee. De Visa Retail
Jaarprijs, met als hoofdsponsor Laser Cards, is de meest
prestigieuze onafhankelijke retailverkiezing van Nederland. Naast
het oordeel van de jury weegt de klanttevredenheid zwaar bij de
toekenning van de prijs. De voltallige onafhankelijke vakjury,
bestaande uit negen retailers en retaildeskundigen, bezoekt de
genomineerde winkels anoniem. Zij letten tijdens het bezoek onder
andere op uitstraling, klantvriendelijkheid, aanbod, aankleding en
winstgevendheid. Kortom: alle zaken waarmee een winkel(keten) zich
kan onderscheiden. Daarnaast voerde onderzoeksbureau Multi-Value
een compleet klanttevredenheidsonderzoek uit.

In de afgelopen tien jaar is de Visa
Retail Jaarprijs uitgegroeid tot een fenomeen in retailland. Het
hoogtepunt van de jaarlijkse verkiezing, het Retail Jaarprijs Gala,
vormt al sinds jaar en dag een ontmoetingsplek voor de volledige
Nederlandse retailsector. Bij de elfde uitreiking vanavond in
Studio 21 in Hilversum, gaven 900 retailers acte de
présence.

In 2005 won HEMA de Visa Retail Jaarprijs
in de categorie 'beste winkelketen' en ging Van Dijk Mode in
Waalwijk met de prijs voor 'beste zelfstandige winkel' naar huis.
Ook dit jaar stelt hoofdsponsor Laser Cards weer een geldprijs van
5.000 euro beschikbaar voor Hartog's Volkorenbakkerij &
Maalderij en Jumbo Supermarkten.

bron:St. retail jaarprijs nederland