Winnaars Nationale Renovatieprijzen bekend



Vanochtend zijn de winnaars bekend gemaakt van de Nationale Renovatie Prijs 2005, tijdens de opening van de Vakbeurs Renovatie en Onderhoud in de Brabanthallen in Den Bosch. De jury, onder voorzitterschap van prof.ing. André Thomsen (TU Delft), heeft vier winnaars gekozen in drie categorieën. Ook is de Innovatieprijs uitgereikt. 

In de categorie Woningbouw Renovatie is MARNIX III, aan de Marnixkade in Amsterdam de winnaar. Dit laat 19e eeuwse complex van rug-aan-rug woningen is omgevormd tot driekamerwoningen en enkele maisonnettes. De jury prijst het behoud van de historische gevel en de toevoeging van de balkons. In de categorie Woningbouw Herbestemming heeft de jury de prijs toegekend aan de OPSTANDINGSKERK in Schiedam. Dit kerkgebouw uit 1957 is verbouwd tot zeer ruime woningen met een vide en een terras aan het water. In de categorie Utiliteitsbouw heeft de jury twee winnaars gekozen: Het GLASPALEIS te Heerlen en het KAMERLINGH ONNESGEBOUW in Leiden. Het Glaspaleis in Heerlen is tegenwoordig een cultureel centrum dat door de jury wordt geroemd om de belangrijke betekenis voor de stad. Het Kamerlingh Onnesgebouw was een uitgewoond laboratoriumgebouw dat een nieuwe functie kreeg als rechtenfaculteit met een centrale bibliotheek.  
 
De jury heeft de Innovatieprijs 2005 toegekend aan het project UITBREIDING TWEEDE KAMER te Den Haag. Het project kenmerkt zich door uitgekiende oplossingen voor de thermische en akoestische problemen, waardoor het gebouw een grote toekomstwaarde heeft gekregen.  
 
De Nationale Renovatie Prijs wordt tweejaarlijks uitgereikt aan de meest succesvolle renovatieprojecten van de voorgaande periode. Deze tiende editie van de prijs bestrijkt de periode van 1 oktober 2002 tot 1 november 2004. Het is de enige prijs die zich specifiek op de bestaande voorraad van gebouwen en woningen richt. Het doel van de prijs is om de renovatiesector breed te stimuleren en de kwaliteit van renovatieprojecten op een nog hoger peil te brengen. Bovendien wil de prijs renovatie onder de aandacht brengen van een breed publiek. De NRP is een initiatief van Trespa. De tiende editie wordt gesponsord door de Vakbeurs Renovatie & Onderhoud, Nestas communicatie en Banning advocaten. 
 
bron:Nestas



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: