1% van de Nederlanders bereid te betalen voor inchecken bij balie



Persbericht

Haarlem, 2 maart 2010

1% van de Nederlanders bereid te betalen voor inchecken bij balie

Een vliegticket wordt steeds kaler verkocht. Voor het meenemen van bagage, inchecken bij de balie, keuze voor een plaats in het vliegtuig en eten en drinken moet tegenwoordig steeds vaker worden betaald. In het Nationaal Vliegreis Onderzoek* van online vliegticketaanbieder vliegwinkel.nl is de mening van de Nederlandse consument onderzocht.

Dat de consument het afgelopen jaar prijsbewuster is geworden, wordt ook bevestigd in het Nationaal Vliegreis Onderzoek. 35% geeft aan dat de prijs de belangrijkste reden is om te boeken op een bepaalde website. Een jaar eerder was dit nog slechts 18%. Volgens Wim Butte, directeur van vliegwinkel.nl, is de consument prijsbewuster dan ooit.

“Toch is het belangrijk om ook goed te kijken of er extra kosten van toepassing zijn voor zaken die voorheen bij de prijs waren inbegrepen, zoals bijvoorbeeld het inchecken aan de balie, het meenemen van bagage of de keuze voor een stoel in het vliegtuig. Vliegtickets worden meer en meer een kaal vervoersbewijs, zowel bij low-cost luchtvaartmaatschappijen als bij lijndienst luchtvaartmaatschappijen.”

Incheck aan de balie
Uit het Nationaal Vliegreis Onderzoek blijkt dat slechts 1% van de Nederlanders bereid is te betalen voor het inchecken aan de balie op een luchthaven, ongeacht de vluchtduur. Ruim 9 op de 10 Nederlanders die een lange vlucht maken (meer dan 3 uur) vindt dan ook dat het inchecken bij de balie bij de prijs van het vliegticket moet zijn inbegrepen. Nederlanders die een korte vlucht maken (korter dan 3 uur) zijn hier iets minder stellig in (82%).
Overigens hebben passagiers die een korte vlucht maken ook minder behoefte aan het inchecken bij de balie, 17% zegt deze vorm van inchecken niet nodig te hebben. Bij een lange vlucht heeft 9% hier geen behoefte aan.

Plaats in het vliegtuig
Bij de vraag of de plaats in het vliegtuig inbegrepen moet zijn bij de prijs zijn de verschillen tussen mensen die een korte en lange vlucht maken groter. Respectievelijk vindt 58% versus 76% dat dit deel moet uitmaken van de vliegticketprijs. Echter is er nauwelijks verschil bij de passagiers die wel bereid zijn er voor te betalen, 17% versus 15%.

Service aan boord
Niet geheel verrassend vinden Nederlanders die een lange vlucht maken dat diverse producten aan boord vaker deel uit horen te maken van de vliegticketprijs dan mensen die minder dan 3 uur vliegen. Bijvoorbeeld 71% vindt dat er gratis een hoofdtelefoon moet worden aangeboden tegen 38% van de passagiers die een korte vlucht maken. Ook waarderen Nederlanders van een lange vlucht het ontvangen van een gratis krant meer (50%) dan bij een korte vlucht (25%). 83% verwacht een film op een lange vlucht en is van mening dat radio (68%) bij de prijs hoort inbegrepen te zijn. Voor Nederlanders die korter dan 3 uur vliegen is dit lager, respectievelijk 46% en 42%.

Zie http://www.vliegwinkel.nl/Vliegreisonderzoek.html voor de resultaten van alle gevraagde onderdelen in het Nationaal Vliegreis Onderzoek.

* Het Nationaal Vliegreis Onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd door onderzoeksbureau De Vos & Jansen. De editie 2009 werd in september 2009 uitgevoerd onder 1.084 respondenten van 18 jaar en ouder die in de afgelopen 12 maanden een of meerdere vluchten hebben gemaakt met vertrek vanuit Nederland of buurland. Met behulp van de Gouden Standaard zijn de resultaten gewogen en dus representatief voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder. Bekijk het onderzoek op www.vliegwinkel.nl/vliegreisonderzoek.html.

---///---



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: