Selecteer een pagina

In 2006 werden totaal 572 miljoen
tijdschriften in Nederland verspreid De gemiddelde totale
verspreide oplage van publiekstijdschriften in Nederland is in de
eerste zes jaar van deze eeuw met 5 procent gestegen tot 25 miljoen
exemplaren. Dat blijkt uit een analyse van de HOI-cijfers van 2000
t/m 2006. Dinsdag verschijnen de cijfers over 2006. In 2006 werden
in Nederland in totaal 572.131.486 tijdschriften verspreid, waarvan
360 miljoen als abonnement werden ontvangen en 122 miljoen
exemplaren in de winkel werden gekocht, de overige exemplaren
vonden op een andere wijze de weg naar de lezer.

Grootste groeiers in 2006

Dat tijdschriften bij jongeren, en dan
vooral meiden, populair zijn blijkt uit de groei van de gemiddelde
totale verspreide oplage van Girlz! (103.000, +34%), VI for Kids
(14.000, +26%), ElleGirl (88.000, +22%) en CosmoGirl! (100.000,
+15%). Maar liefst zeven auto- en motorbladen stegen in 2006 in
oplage. Grootste stijger in dit segment is Formule 1 Race Report
(32.000, +22%). Aan de groei van Happinez lijkt geen einde te
komen, inmiddels is de oplage gestegen naar 140.000 (+63%).
Elsevier blijft koploper bij de opiniebladen (145.000, +4%). Bij de
omroepbladen laten TV Film (+9%) en TV Krant (+8%) als enigen een
stijging zien. In het segment special interest bladen is Grasduinen
de grote winnaar met een stijging van 78% naar een oplage van
46.000 exemplaren, op de voet gevolgd door Zoom.nl (40.000,
+70%).

Oplageontwikkeling in de afgelopen zes
jaar

De dynamiek in de tijdschriftenmarkt in
het begin van de 21ste eeuw wordt

geïllustreerd door het grote aantal
nieuwe tijdschriften dat in de afgelopen zes

jaar op de markt is verschenen. Ook zijn
er een aantal tijdschriften van de markt

gehaald. Daarnaast zijn er duidelijke
verschillen in oplageontwikkeling tussen de

segmenten. Acht van de vijftien segmenten
tonen volop groei: een stijging van 36% in deze segmenten zorgt
voor een totale oplage van 9,3 miljoen. De grootste groei was er
bij de populair wetenschappelijke bladen. Dit segment groeide in de
periode 2000-2006 met 175 procent tot 582.000 exemplaren.
Verantwoordelijk voor dit resultaat zijn nieuwkomer Quest, dat in
2006 een oplage realiseerde van 172.000 en Psychologie Magazine,
dat in de genoemde periode de oplage met 185 procent zag stijgen
tot 118.000.

De totale verspreide oplage van de woon-,
tuin en doe het zelf-bladen steeg in de periode 2000-2006 met 34
procent tot 1,9 miljoen exemplaren. ELLE Wonen deed het goed. In de
genoemde periode steeg de oplage met 24 procent tot 61.000.
Succesvolle nieuwkomers in dit segment waren Buitenleven (70.000)
en More than Classic (42.000). Andere segmenten die groeiende
oplages laten zien, zijn de special interest bladen (+98%,
100.000), de opvoedingsbladen (+45%, 100.000), de reis- en
recreatiebladen (+20%, 500.000), de opiniebladen (+20%, 300.000) en
de culinaire bladen (+20%, 300.000)

Vrouwenbladen populair

De totale verspreide oplage van de
vrouwenbladen steeg in de periode 2000-2006 met 17 procent tot 3,6
miljoen exemplaren. De sterkste groei in dit segment was voor
Glossy (+86%, 134.000), Midi (+65%, 76.000), Vriendin (+54%,
150.000), Flair (+26%, 130.000) en ELLE (+17%, 89.000). Hoewel
Margriet en Libelle dalen zijn deze twee tezamen nog altijd goed
voor 23% van de totale oplage van de vrouwenbladen (837.000). Maar
de Nederlandse vrouw kreeg in het begin van de 21ste eeuw veel
keuze uit nieuwe titels. In de periode 2000-2006 werden in
Nederland maar liefst 25 nieuwe vrouwenbladen gelanceerd. Niet
allemaal zijn ze succesvol. Inmiddels zijn o.a. Body + Mind Woman,
New Shopping Magazine, Pulse, Sis en Strictly van de markt gehaald.
Andere introducties zijn juist wel heel succesvol verlopen. De
grootste oplages werden behaald door Glamour (156.000), Happinez
(140.000) en LINDA. (133.000). Andere nieuwe vrouwenbladen zijn
Esta (85.000), Celebrity (66.000), JAN (62.000), Stars (62.000),
Red (60.000), Eva (56.000) en Starstyle (53.000). bovengenoemde
totalen zijn exclusief oplages van sponsored magazines en
dagbladmagazines

bron:Nederlands Uitgeversverbond