Selecteer een pagina

De maatregelen die Staatssecretaris De
Jager van Financiën vandaag in De Telegraaf voorstelt, zullen
vrijwel geen reductie van de CO2-uitstoot door nieuwe
personenauto's opleveren. Wat zijn maatregelen wel opleveren, is
150 miljoen euro extra belastinginkomsten van de Nederlandse
autokopers. BOVAG en RAI Vereniging kwalificeren de voorstellen als
zwaar onvoldoende en niet goed doordacht. Beide organisaties hebben
eigen voorstellen die veel effectiever zijn, maar kennelijk is het
de staatssecretaris te doen om het binnenhalen van extra
belastinggeld en niet om effectief klimaatbeleid. Een gemiste
kans.

De voorstellen

De verlaging van de bijtelling voor
leaserijders die kiezen voor een auto die minder dan 110 gr/km CO2
uitstoot zal nauwelijks effect hebben. In deze categorie vallen
vooral kleine auto's die door particulieren worden gereden:
Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo, Daihatsu Cuore om enkele
voorbeelden te geven. De meeste leaseautos zijn in Nederland een
stuk groter dan de genoemde auto's. De extra BPM-heffing op de
meest onzuinige autos is een dwaze maatregel. We hebben het dan
over de de grootste categorie SUV's en luxe limousines met een
prijskaartje van 70.000 euro en meer. In Nederland gaat het op
jaarbasis om 25.000 auto's. De verwachting is niet dat de
liefhebbers van deze auto's deze modellen nu ineens niet gaan
kopen. Van de extra bonus op de allerzuinigste autos verwachten
BOVAG en RAI Vereniging geen positief milieu-effect.

BOVAG en RAI Vereniging willen opnieuw met
de staatssecretaris om de tafel om de plannen voor het stimuleren
van duurzamer autokeuze opnieuw te bespreken en te verbeteren.

bron:RAI vereniging