(Persbericht) Op Wereld autisme Dag, zaterdag 2 april vindt de aftrap plaats van de campagne Autisme Geschikt, een initiatief van een aantal betrokken autismeprofessionals en bezorgde ouders. Met een komische knipoog naar de commercials van de landmacht, geschikt of ongeschikt, worden de kwaliteiten van mensen met autisme voor het voetlicht gebracht. Tegelijkertijd worden AutismeGeschikt-kunstwerken gemaakt door mensen met autisme, direct betrokkenen maar ook door de nietsvermoedende voorbijganger.

De insteek van de Campagne Autisme Geschikt is om in heel Nederland een cultureel en educatief publieksprogramma rond autisme op te zetten door samenwerking met autismeprofessionals, mensen met autisme en direct betrokkenen, per provincie. Krachtige beeldvorming is hierin het uitgangspunt door de kwaliteiten en mogelijkheden van mensen met autisme door kunst positief te laten verbeelden voor het brede publiek en beleidsmakers op lokaal, provinciaal en landelijk niveau. De kunstwerken, gemaakt door cliënten, direct betrokkenen, autismebegeleiders en sponsoren worden aan verschillende gemeentes in Nederland aangeboden. De opbrengsten in de Autismeweek gaan volledig naar de UNIT-academie, een prachtig initiatief voor studenten met autisme en talent op het gebied van kunst te Nijmegen. Na de autismeweek zullen de gelden ten goede komen aan het AutismeFonds, gelieerd aan de Nederlandse Vereniging voor Autisme.

Eerlijke voorlichting
Aansluitend op wereld autisme dag vindt de jaarlijkse autismeweek plaats, georganiseerd door de Nederlandse Vereniging autisme en het Autismefonds. Diverse organisaties en instellingen organiseren tijdens deze week gratis lezingen en presentaties met als doel informatie te verstrekken over de kansen en mogelijkheden van mensen met autisme. Zie www.autismeweek.nl voor het aanbod per regio. De campagne Autisme Geschikt sluit hier naadloos bij aan: ´Rainman‘˜ is uit, autisme is in. Het is hoog tijd dat er korte metten wordt gemaakt met de vooroordelen rondom autisme en de beperkingen, die onwetende mensen de persoon met autisme opleggen. Tegelijkertijd maakt eerlijke voorlichting deel uit van de campagne; waar loopt iemand met autisme tegenaan in onze maatschappij, welke begeleiding heeft hij of zij nodig, wat hebben de ouders en leerkrachten nodig om een kind met autisme eerlijke kansen te kunnen bieden. Voorlichting die hard nodig is, zo blijkt keer op keer uit de drastische bezuinigingsmaatregelen op de zorg en het onderwijs. Bezuinigingen die vooral mensen met een onzichtbare handicap, zoals autisme, treffen. En die onzichtbaarheid maakt helaas dat er nog zoveel onbegrip heerst over de stoornis.

Kunst
De kunstwerken zijn een krachtig middel om het brede publiek en beleidsmakers te bereiken. De kunstwerken bestaan uit 300 tegeltjes, die samen à©à©n groot AutismeGeschikt-kunstwerk vormen. Bedrijven, scholen, instellingen en particulieren kunnen hun maatschappelijke betrokkenheid tonen door deze campagne te steunen en sponsor te worden. Dit kan al voor 2 euro per tegeltje en kan door de gever voorzien worden door een sterke eigenschap, kracht of gave van een persoon met autisme. Tijdens de aftrap van de campagne, zaterdag 2 april vanaf 13.00 uur in de binnenstad van Eindhoven, wordt het winkelend publiek geïnformeerd over autisme en uitgenodigd mee te werken aan het kunstwerk.

Onthulling door Paul Haarhuis
Spectrum Brabant, bedenker en initiatiefnemer van de campagne, heeft Paul Haarhuis bereid gevonden om het eerste kunstwerk op hun hoofdlocatie te onthullen aan de Baltesakker 17 te Eindhoven. Paul, ex-proftenniser en vader van een kind met autisme, weet als geen ander wat de moeilijkheden maar ook de mooie kanten van autisme zijn! U bent van harte uitgenodigd om op woensdag 6 april a.s. om 19.00 uur hierbij aanwezig te zijn. Het tweede kunstwerk zal worden aangeboden aan de gemeente Eindhoven. In de loop van de komende maanden zullen alle overige kunstwerken hun plek vinden bij diverse gemeenten in heel Nederland.

Steun deze actie!
Wij zijn te vinden op Twitter, Facebook en Hyves. Wilt u verder weten hoe u ons kunt steunen, neemt u dan een kijkje op onze website www.autismegeschikt.nl en help ons.
Meer vrijwilligers zijn altijd welkom.

Noot voor de redactie:

Voor meer informatie over de Campagne Autisme Geschikt of het verkrijgen van een promotiepakket kunt u contact opnemen met:

Landelijk en Regio Brabant: Inke Brugman, Spectrum Brabant, op tel. 06-50440714 (www.spectrumbrabant.nl)

Regio Zuid-Holland: Marianne Bulder, InsideAutside, tel. 06-41 88 1111 (www.insideautside.com)

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular