Op een afstand van een kleine 300 km vanaf Utrecht ligt het land van de duizend bergen.
Hotel Landgasthof Grevenstein ligt in Sauerland, aan de rand van het kleurrijke dorp Grevenstein, en grenst aan het natuurpark Homert. Binnen vijf minuten wandel je in de bossen en tussen de velden van dit mooie park. Het hotel wordt gerund door de uit Friesland komende ondernemers Jaap, zijn vrouw Willy, dochter Marieke en schoonzoon Ron.

Zoals velen van jullie is motorrijden ook mijn hobby. Hierdoor kom je veel 'collega chauffeurs' tegen. Al enkele keren is mij, tijdens een ontmoeting, de naam 'Grevenstein' ten ore gekomen. Eind maart kwam ik een chauffeur tegen die ook deze naam noemde toen het ging om een 'mooie route in Duitsland'. Nieuwsgierig als ik ben vroeg ik hem waar dit ligt. Ik kreeg van hem uitgebreide informatie omtrend de ligging, de route, en de gastvrijheid van een door nederlanders gerunde hotel in Grevenstein. Grevenstein ligt op 400 meter hoogte in het mooie Sauerland op nog geen 300 km vanaf Utrecht. Motorrijders zijn enthousiast over de route naar dit hotel en de ligging hiervan.
Mijn nieuwsgierigheid was gewekt en ik besloot, samen met mijn vriendin, een weekend te boeken om te ervaren wat chauffeurs/motorrijders trekt aan dit hotel en zijn omgeving.

Via een geweldige mooie route door bergen en dalen, omringd door bossen en landschap, bereiken wij het op 400 meter hoog gelegen Hotel Landgasthof Grevenstein. Helaas zijn we door het slechte weer genoodzaakt om met de auto te gaan in plaats van met de motor. Bij aankomst worden we gastvrij ontvangen door Jaap en Willy Pekel, eigenaars van het hotel. Ik begrijp meteen wat de chauffeurs, die mij op dit hotel hebben gewezen, bedoelden met 'ons hotel in Sauerland'. Als eerste wordt gevraagd of we een goede reis hebben gehad en krijgen we koffie aangeboden. Na even gezeten te hebben krijgen we de sleutel van onze kamer. Nadat we ons geinstalleert hebben verkennen we het hotel. Simpele, maar mooie kamers met alle voorzieningen die men nodig heeft. Van een gezellige bar tot een mooie sauna. In alles is voorzien. We lopen naar buiten en ook daar kijk je de ogen uit. Midden tussen de bossen en landerijen staat dit hotel Landgasthof Grevenstein.
We lopen naar de bar van het hotel waar we in gesprek komen met de eigenaren Jaap, zijn vrouw Willy, dochter Marieke en schoonzoon Ron. Ik vertel hen wat mijn reden van dit bezoek is, en dat ik door eerdere bezoekers van hun hotel gevraagd ben om aandacht hiervoor te geven in onze krant 'Typisch Transport'.

Ik hoor van Jaap en Willy dat hier veel chauffeurs/motorrijders en groepen komen. Veel motorrijders die hier komen zijn vrachtwagenchauffeur in hun dagelijkse leven, bevestigd Jaap. Uit de reacties die zij krijgen blijkt dat de huiselijke sfeer van dit hotel en de omgeving, waar men heerlijk kan toeren met de motor danwel wandelen of fietsen, de reden van hun bezoek is.

Op de vraag hoe zij hier terecht zijn gekomen verteld Jaap het volgende;
'Ik en mijn vrouw Willy hebben zes jaar een bronsgieterij gehad in Leeuwarden. Na een ongeval, tijdens een vakantie in Zambia waar een broer van Jaap woont, werd het vrijwel onmogelijk om deze gieterij voort te zetten. Blijvend lichamelijk letsel maakte dit zware beroep moeilijk. Willy en ik hebben in het verleden met elkaar gesproken over het op latere leeftijd runnen van een hotel. Misschien was het nu de tijd om daar op dat moment serieus naar te kijken. Na gezamenlijk overleg hebben we besloten uit te kijken naar een horeca onderneming in Duitsland. Via meerdere kanalen hebben we gezocht naar een hotel in Duitsland. Verschillende keren zijn we ook met de motor door Duitsland getourd en hebben we locaties bezocht. Na enkele maanden vonden we, via een nederlandse makelaar in duitsland, een hotel in Sauerland. Onze eerste opzet was om samen een pension te gaan runnen. Een hotel kan mogelijk zijn met hulp van dochter Marieke en Ron. Willy en ik besloten met de motor hier naar toe te rijden en werden bij aankomst blij verrast. Qua ligging en uitzicht was het perfect. Voor motorrijders de ideale omgeving om te touren en te genieten van de natuur. Het te koop staande hotel zag er knus en gezellig uit. We hebben een weekend geboekt om het hotel beter te kunnen observeren en te bekijken wat er in de omgeving te zien is. Al snel kwamen wij tot de conclusie dat dit het hotel is wat wij zochten. Wel moest dan de bronsgieterij verkocht worden en zou het geweldig zijn als Marieke, dochter en enig kind, samen met vriend Ron mee zou willen gaan. Marieke heeft verschillende horeca opleidingen gedaan en hiervoor de vereiste diploma's behaald. Niet dat dit echt nodig is in Duitsland, maar kennis is uiteraard wel welkom. Marieke en haar vriend Ron reageerde enthousiast op ons idee en samen met hen hebben wij besloten deze uitdagende stap in ons leven te zetten. Vanaf dat moment ging het erg snel'.

We pauzeren even en Jaap en Willy schenken nog een kopje koffie in waarna Jaap verder gaat met zijn verhaal.
'De gieterij werd verkocht en het hotel werd gekocht. Zo simpel als ik dit nu zeg ging het niet. Er waren wat beproevingen, maar uiteindelijk is het ons wel gelukt. Eenmaal met ons viertjes in het hotel begonnen de tegenslagen. We waren ons bewust van het feit dat het een en ander aangepast diende te worden, maar al snel kwamen de 'verborgen gebreken' naar boven. Dit varieerde van een rotte keukenvloer tot 'bladerende' buitenmuren. De ene tegenslag werd gevolgd door de andere. Gelukkig hebben we veel vrienden die ons hebben geholpen. Met ruim twintig mensen zijn we begonnen met het opknappen van ons hotel/restaurant. Over het resultaat hiervan zijn we zeer tevreden en onze vrienden zeer dankbaar. Met de woorden; 'zonder hen hadden we dit moeilijk kunnen bereiken' sluit Jaap af.

Het resultaat is geweldig. Voor wat de omgeving betreft, heb ik nog geen goed beeld, maar wat het hotel betreft ben ik het helemaal met Jaap eens. De gemoedelijke sfeer en het gevoel dat je welkom bent in de 'huiskamer' van Jaap, Willy, Marieke en Ron geven je een goed gevoel.
's-Avonds spreken we nog enkele gasten en iedereen, zonder uitzonderingen, bevestigd dit gevoel.

De volgende dag lopen Sabine en ik nog door de omgeving. Ik moet zeggen, genieten van de rust en de natuur laad de accu weer helemaal op. Later op de dag toeren we verder door de omgeving voordat we naar huis keren. Ik heb spijt als haren op mijn hoofd dat we met de auto zijn en kan me voorstellen dat je op de motor nog meer geniet.

Laat ik het zo zeggen; Voor chauffeurs, motorrijders, wandelaars en fietsers is dit hotel met zijn omgeving een besliste aanrader.

Voor meer informatie bezoek de website: www.landgasthofgrevenstein.de of neem contact op met Jaap, Willy, Marieke of Ron. Tel. 0049 (0)2934 96040

Bekijk ook deze populaire persberichten