De Consumentenbond heeft een onderzoek gedaan onder ooglaserklinieken in Nederland. De resultaten zijn gepubliceerd in de Consumentengids van juli/augustus. De Reuselse ooglaserkliniek FYEO Medical werd ‘zeer goed’ beoordeeld, de hoogst mogelijke score. In het onderzoek werden criteria beoordeeld die de kwaliteit van de behandeling waarborgen.
Er is gekeken naar de werkzame artsen, de kwaliteit van de informatievoorziening en naar het behandelaanbod en de werkprocedure.Van de onderzochte ooglaserklinieken krijgen 7 klinieken het predicaat ‘matig’ of ‘slecht’, 10 klinieken ‘redelijk’, 3 klinieken ‘goed’ en 12 klinieken ‘zeer goed’. De 11 overige klinieken die Nederland kent, weigerden hun gegevens beschikbaar te stellen aan het onderzoek.De bond eist dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg ingrijpt bij ooglaserklinieken waar niet-geregistreerde artsen werken. De Consumentenbond concludeerde tevens dat goede zorg niet tegen stuntprijzen geleverd kan worden; de duurdere ooglaserklinieken scoren het best in het onderzoek. Paul Holtman, directeur van FYEO Medical, is opgetogen met het onderzoek; “Transparantie in de zorg is van het grootste belang. De consument kan dan goed en doordacht kiezen voor een kliniek. En door dit onderzoek wordt eindelijk duidelijk welke klinieken veilige behandelingen uitvoeren. De consument kan hiermee met vertrouwen kiezen voor een ooglaserbehandeling. Dat wij, net als in 2003, als ‘zeer goed’ zijn beoordeeld, doet natuurlijk goed. Onze grote inspanningen om alles perfect in orde te hebben, blijken niet voor niets te zijn.”

bron:Fyeo Medical