DAMWOUDE - Vanochtend verscheen een artikel in dagblad De Telegraaf waarin werd gesteld dat er een opmars is van chauffeurs die diesel stelen van de werkgever en dit vervolgens weer doorverkopen. Zij zouden hier een behoorlijke bijverdienste aan hebben.
Transport Online kreeg klachten binnen van chauffeurs over dit artikel waarin zij als beroepsgroep wederom in een verkeerd daglicht worden gesteld.

Het oorspronkelijke artikel is gebasseerd op weinig inhoudelijke feiten en de indruk wordt gewekt dat chauffeurs massaal diesel stelen van hun werkgevers. Transport en Logistiek Nederland haalt echter maar één internationaal opererend transportbedrijf aan waar deze wantoestanden plaatsgevonden zouden hebben. Over het geheel gezien gaat het om een handjevol criminele chauffeurs die zich bezighouden met dit soort diefstalpraktijken.

Navraag leert dat "dieseldiefstal alleen kan plaatsvinden wanneer een werkgever zijn bedrijfsvoering niet op orde heeft" aldus een woordvoerder van FNV Bondgenoten. "Het vebruik van diesel van een vrachtwagen wordt per rit bijgehouden. Men zou direct na één rit al moeten kunnen zien wanneer er diesel mist, zeker wanneer het om honderden liters gaat. Een werkgever zou daarmee dit probleem direct in de kiem kunnen smoren door aangifte van diefstal te doen en de werknemer te waarschuwen en/of te ontslaan op basis van diefstal."