Doorbraak online PR in 2009.



Online marketing is naar ons idee al doorgebroken in 2008. In 2009 zullen er meer bedrijven bijkomen die zich hiermee bezig gaan houden. De race tussen online marketeer, de zoekmachines en de klant is in volle gang. Vorig jaar hebben we ons veel bezig gehouden met SEO en SEA technieken die voor veel van onze klanten toen nog nieuw waren. Nu behoort SEO al weer tot de basis uitrusting van elke internet ondernemer die zichzelf serieus neemt.

De nieuwste trends die we volgen zijn online pr. Ook dit zal in 2009 een vlucht gaan nemen. Bedrijven willen hun boodschap tegen minimale kosten zo veel mogelijk verspreiden. Het onderscheidende bij online pr, ten opzichte van offline pr is, is dat de verspreiding veel massaler, en geautomatiseerd gaat. Kritiek is dat ondanks er een massale (vaak gratis) verspreiding is, dat men toch alleen de boodschap krijgt als men daarom vraagt. Bij SEO technieken werd het 'information on demand' principe al toegepast, maar met online pr wordt dit principe verder uitgediept en verbeterd. Denk bijvoorbeeld ook aan de Google alerts. Je geeft op in welke trefwoorden je geïnteresseerd bent, en je ontvangt telkens de nieuwsartikelen in je mailbox die ergens ter wereld online komen. Ook de RSS feeds zijn hier een afgeleide van. Je abonneert je als het ware op gratis nieuws van een bepaalde bron.

Doordat de verspreiding van het nieuws en (ook vaak video's) werkt met een 'sneeuwbaleffect' wordt er een hogere exposure bereikt dan bij bannering, SEA en offline advertenties. Wie kent de viral advertenties niet met hilarische video's die soms miljoenen keren worden bekeken?

Bij nieuws verspreiding van teksten is het schrijven van goede teksten, en in het bijzonder goede koppen, cruciaal. Artikelen met hoge nieuwswaarde voor geïnteresseerden duiken na een aantal maanden soms op duizenden plekken op het web op. Dit komt doordat de nieuws artikelen worden overgenomen van andere blogs, forums en websites. Online pr heeft daarom ook wel wat weg van de allerbeste marketing die er bestaat: word-of-mouth-marketing.

tip: kijk eens op www.prpublisher.nl voor meer over dit onderwerp.



, , , , , ,

Comments are closed.
%d bloggers liken dit: