Duitse online-klanten willen zekerheid – DHL Duitsland Desk helpt internetverkopers op weg over de grens



Utrecht. E-commerce is in Duitsland ´booming business‘ en biedt dus ook goede kansen voor Nederlandse aanbieders. Begin mei stond voor circa 25 ondernemers één dag daarom helemaal in het teken van grensoverschrijdende online-marketing. Onder het motto “E-commerce-succes in Duitsland” had DHL Duitsland Desk geïnteresseerden uitgenodigd voor een bijzondere informatiebijeenkomst. Tijdens een gezamenlijke dagtocht naar het logistiek centrum van DHL Keulen werden de mogelijkheden en uitdagingen van de Duitse internetmarkt vanuit Nederlands perspectief belicht: nieuwe businesscontacten en praktische tips van de Duitsland Desk-experts inclusief.

“Wanneer is toetreding tot de Duitse markt voor Nederlandse E-tailers veelbelovend, waarop moet bij de stap over de grens worden gelet en hoe denkt de Duitse online consument? Deze vragen moeten centraal staan”, vertelde Maarten Overweg, organisator van het evenement en Product Manager van DHL Global Mail aan het begin van de dag.

In de multimediabus naar Keulen

Voor de circa drie uur durende rit naar de metropool aan de Rijn stond voor het kleurrijke gezelschap een multimediabus klaar. Op de snelweg konden dus al de eerste vakbijdrages worden gehouden. Rob Qualm, Managing Director van DHL Global Mail, trapte af en lichtte eerst nog eens het idee achter de in 2011 opgerichte DHL Duitsland Desk toe. “Het gaat daarbij om een tot nog toe uniek gemeenschappelijk project van DHL Global Mail, de DNHK, E-marketingadviesbureau Dexport en communicatiebureau mediamixx uit Kleve. Doel is, onze Duitslandkennis te bundelen en bedrijven bij toetreding tot de Duitse online-markt brede ondersteuning aan te bieden.”

Duitse bijzonderheden kennen en begrijpen

In de aansluitende presentaties van de Duitsland Desk-partners kwamen de vorm en relevantie van deze ondersteuning aan bod. Zo presenteerden Johan Spijksma (DNHK), Andreas Giese en Frank Wöbbeking (mediamixx) niet alleen hun belangrijkste werkzaamheden maar brachten ook verschillende praktijkvoorbeelden uit hun grensoverschrijdende dagelijkse werk mee. Daarbij werd duidelijk: of het nu om de juridische randvoorwaarden voor E-commerce, de grafische opmaak van een website of de communicatie met de internetklant gaat ondanks de geografische nabijheid moet er bij de planning van een Duitse webshop rekening gehouden worden met grote en kleine cultuurverschillen tussen de twee buurlanden.

Vertrouwen creëren

De Berlijnse auteur en docent e-commerce Thomas Hörner presenteerde aansluitend zijn succesrecept voor online-marketing in Duitsland. Als een van de belangrijkste ingrediënten mag het vertrouwen van de internetklanten niet ontbreken, omdat Duitsers internationaal gezien een relatief duidelijke behoefte aan zekerheid hebben. Vertrouwen op de lange termijn, aldus Hörner, krijgt alleen die online aanbieder, die de culturele bijzonderheden in Duitsland kent. Verschillende positieve en negatieve voorbeelden uit de praktijk en de eerste concrete adviezen voor een probleemloos contact met de Duitse consument zorgden voor een levendige discussie onder de Nederlandse ondernemers en geïnteresseerde vragen aan de experts van DHL Duitsland Desk.

Een blik achter de schermen

Hoogtepunt van het bezoek aan Keulen was een afsluitende rondleiding door het DHL distributiecentrum. Hier kregen de webshopexploitanten de mogelijkheid om eens een kijkje te nemen achter de schermen van het reusachtige logistieke bedrijf dat wellicht al snel een belangrijk tussenstation voor hun eigen producten op weg naar Duitsland zou kunnen zijn. Voordat de terugreis naar Utrecht weer werd aanvaard, gingen de organisator en de deelnemers nog samen uit eten. De organisators waren tevreden: “De dag was zo‘n succes dat we dit evenement voor onze klanten in de toekomst meerdere keren per jaar willen gaan aanbieden.”

 

Informatie voor de pers:

mediamixx GmbH, Frank Wöbbeking, Tel 0049(0)2821-7115610,

E-mail: frank.woebbeking@mediamixx.net



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: