Een handleiding betreffende de werking van airbags



(Persbericht) Airbags vormen een essentieel hulpmiddel voor alle bestuurders die bezorgd zijn over de veiligheid van zichzelf en de passagiers. Verborgen binnen het chassis van de auto, kan een airbag een enorm verschil maken in de mate van letsel dat een persoon oploopt, wanneer de auto in een botsing terechtkomt of te maken krijgt met een abrupte of ongeplande noodstop. De airbag, uitgevonden door John Wenrick in 1952, is een algemene functie geworden in een groot aantal auto's, terwijl de originele modellen waren ontworpen om direct vóór de passagiers te worden geplaatst, verschenen zijairbags pas aan het einde van de 20e eeuw in een groot aantal auto's. De vraag die een groot aantal bestuurders echter sinds geruime tijd bezighoudt, is hoe airbags precies werken?

De grootte en de vorm van de gebruikte airbags is met name afhankelijk van het merk en het model van de auto, maar beschikken allemaal over gemeenschappelijke kenmerken. Als een zogeheten passief apparaat, wordt een airbag gecontroleerd door een ACU (airbag control unit) die zich in het voertuig bevindt. Deze eenheid bewaakt een aantal sensoren rondom de auto, teneinde vast te stellen of de gedetecteerde beweging is gerelateerd aan het gemiddelde rijden of dat er een potentiële gevaarlijke situatie optreedt.

De sensoren van de ACU maken gebruik van onder andere; acceleratiemeters, botssensoren, stoelbezettingssensoren, wielsnelheidsensoren, gyroscopen en remdruksensoren. De eenheid gebruikt deze informatie om een ingewikkelde reeks variabelen te berekenen, waaronder de hoek van de botsing of de ernst van het ongeluk.

Als de eenheid een botsing detecteert, zal de airbag worden opgeblazen met de ontsteking van een gasgeneratordrijfgas, middels een elektrische ontsteking. Hierdoor zal de airbag worden opgeblazen, meestal een nylon stoffen tas die losbarst in een verborgen compartiment om de botsing voor de desbetreffende passagier te verzachten. Als de passagier tegen de airbag wordt geduwd, zal de zak wat gas laten ontsnappen middels kleine ventilatieopeningen, zodat de botsing wordt gedempt.

Dankzij het gas dat wordt gebruikt, blaast een airbag zich op in 20 tot 30 milliseconden en zal de ACU het apparaat binnen 15 tot 30 milliseconden na het ongeval inzetten. Het is van groot belang dat de timing van de airbaginzetteing juist is, aangezien iets te vroeg of te laat, de effectiviteit zal wegnemen.

Als u een nieuwe auto wilt aanschaffen, is het een goed idee om te controleren of alle vereiste veiligheidsfuncties goed werken, waaronder de airbags. Anders zou u zich wellicht meer zorgen moeten maken om een auto voorruit reparatie zelfs bij een klein ongeval.



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: