Elektronisch cliëntdossier op iPads groot succes in de zorg



(Persbericht) Diverse zorginstellingen in Nederland hebben de afgelopen maanden iPads ingevoerd met het elektronisch cliëntdossier (ECD) van Nedap. Papieren dossiers zijn hiermee deels komen te vervallen. De iPads zijn een groot succes in de zorgsector en meerdere zorgaanbieders zijn bezig met de invoering. Het gebruik van iPads maakt de cliëntgegevens sneller en beter beschikbaar waardoor meer tijd over blijft voor de zorg.

Vivent, de grootste zorgaanbieder in Den Bosch en omgeving, gebruikt de iPads op grote schaal. De medewerkers hebben een iPad waarmee zij in de verzorgingshuizen rondlopen. Verzorgende Pauli Strik van Vivent: “Voordat ik mijn ochtendroute ga lopen bekijk ik het dossier. Hier kan ik lezen wat de nachtdienst heeft gerapporteerd en of er bijzonderheden zijn. Nu hoef ik niet meer eerst in het kantoor een overdracht te doen met mijn collega, maar kan ik direct starten met de zorg. Het is zeer makkelijk, in een oogopslag zie ik wat er speelt bij een bewoner. Als ik dadelijk bij de bewoner binnen ben, kijk ik welke activiteiten ik moet doen, bijvoorbeeld douchen, ontbijt maken of medicijnen geven.“

Hip en gebruiksvriendelijk
Door te werken met de iPads en het mobiele cliëntdossier van Nedap heeft Vivent afscheid genomen van de papieren dossiers. De iPads zorgen zelfs voor een versterkt teamgevoel. “De meeste medewerkers waren meteen fan van de iPad. Hij is makkelijk hanteerbaar, gebruiksvriendelijk en ziet er ook nog hip uit. Medewerkers vinden het leuk om met de iPad te werken. Sommigen zijn er handiger en sneller in dan andere medewerkers. Ze helpen elkaar dan waardoor de kennis wordt vergroot en het teamgevoel wordt versterkt” vertelt teammanager Pam van der Graaf.

Mobiel
Door de mobiliteit van iPads hoeven medewerkers van Vivent zoals de psycholoog, ergotherapeut en fysiotherapeut niet meer noodzakelijkerwijs naar de bewoner toe te lopen om het dossier in te zien. Dit scheelt veel tijd. De huisarts rapporteert ook met de iPad in het cliëntdossier. De iPad wordt zelfs meegenomen naar het restaurant, zodat zorgmedewerkers in de voedingskaart uit het dossier kunnen inzien of de bewoner medicatie dient te krijgen en wat een bewoner echt niet lust of mag hebben.

Meer tijd voor de cliënt
Locatiemanager Karin van Grinsven geeft aan dat door het cliëntdossier op de iPads meer tijd kan gaan naar zorgverlening omdat er niet onnodig geschreven en gerapporteerd hoeft te worden. “De zorg wordt steeds moderner. We werken met eigentijdse applicaties bij de ondersteuning van ons werk. Zo blijft er meer tijd over voor de zorg en voor de cliënt. Daar doen we het immers voor”. De iPads maken de zorg weer hip.

Naast Vivent hebben meerdere zorgorganisaties iPads besteld voor zowel de thuiszorg als intramuraal. Het cliëntdossier van Nedap draait op de iPads en is speciaal ontworpen voor mobiel gebruik en ondersteuning tijdens de dagelijkse zorgverlening.



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: