Financiële gevolgen aswolk worden langzamerhand duidelijk



Haarlem, 22 april 2010

Financiële gevolgen aswolk worden langzamerhand duidelijk
Vliegwinkel.nl komt klanten financieel tegemoet

De gevolgen van de aswolk dat het vliegverkeer dagenlang lamlegde worden langzaam duidelijk voor vliegwinkel.nl. De online vliegticketaanbieder heeft sinds donderdag 15 april duizenden telefoontjes en e-mails ontvangen van verontruste klanten.

Vliegwinkel.nl directeur Wim Butte: ´Normaal gesproken is de klantenservice van vliegwinkel.nl voor een gedeelte bezig vragen van klanten te beantwoorden en biedt daarnaast hulp bij het maken van een boeking.‘ Sinds donderdag 15 april staat alles in het teken van service verlenen. ´We zijn druk bezig tickets van onze klanten om te boeken naar de eerst beschikbare vlucht, de reis te annuleren en daarbij het vliegticketbedrag terug te storten en op andere manieren assistentie te verlenen.‘

Belvolume stijgt met 400%
De vliegwinkel.nl klantenservice werd en wordt nog steeds overspoeld door telefoontjes en e-mails. ´Het belvolume is zelfs met 400% gestegen. Ondanks de extra capaciteit die we hebben ingezet waren lange wachttijden niet te voorkomen. Onze collega‘s die het noodnummer beantwoorden hebben donderdagnacht zelfs niet kunnen slapen‘, aldus Wim Butte.

Duizenden klanten omgeboekt
Het aantal klanten dat vliegwinkel.nl inmiddels heeft omboekt loopt tegen de duizend aan. Wim Butte vertelt: ´We hebben berekend dat dit de komende dagen nog wel zal oplopen richting 3000. En dan heb je het over één vliegticketaanbieder in Nederland, de schade is dus enorm. Daarnaast is er ook een groot aantal klanten dat zijn reis niet heeft kunnen maken en ook niet in de gelegenheid is om de reis op een later tijdstip te starten.‘

Grote financiële schade
De vulkaanuitbarsting heeft voor een ongekende financiële chaos gezorgd. Niet alleen de passagiers en luchtvaartmaatschappijen hebben te maken met een grote financiële last, ook voor de reisagenten is de schade aanzienlijk. Wim Butte: ´Zoiets hebben we nog nooit meegemaakt, ook niet tijdens 9/11 of de uitbraak van SARS‘. Naast de vliegticketprijs en de luchthavenbelastingen heeft vliegwinkel.nl besloten om de klant verder tegemoet te komen. ´Klanten van vliegwinkel.nl krijgen ook de kosten die bij de boeking gemaakt zijn retour. Dit houdt in de reserveringskosten, vliegticketgarantie, credit card kosten en zelfs de kosten van de reisverzekering.‘ Op de website van vliegwinkel.nl wordt dit verder uitgelegd.

Ook worden er geen kosten gerekend voor het wijzigen of annuleren van de vlucht. ´Normaal gesproken kost dit € 50, maar we vinden het niet fair om uit deze situatie een slaatje te slaan. Het is een kwestie van overmacht en we willen de klant op zoveel mogelijk manieren bijstaan. De consequentie voor vliegwinkel.nl is dat we nu al dagenlang werk verrichten zonder er een cent aan te verdienen. We troosten onszelf met de gedachte dat we niet de enige zijn‘, aldus Wim Butte.

Kwetsbaar
Ondanks dat er steeds meer gevlogen wordt, zijn de vliegschema‘s nog niet op orde. Wim Butte legt uit:
´Dat zal ook nog even duren gezien de omvang van deze ramp. Klanten zullen geduld moeten opbrengen, hoe lastig dat ook is. We doen ons best om iedereen zo snel mogelijk van dienst te zijn. Iedereen is er bij gebaat als de situatie weer ´normaal‘ is. Gelukkig begrijpen de meeste klanten dit.‘

Of de aswolk er voor zorgt dat er luchtvaartmaatschappijen failliet gaan is nog niet zeker volgens Wim Butte: ´De luchtvaartsector heeft al vele klappen moeten incasseren vanwege de recessie. Daar klommen we net uit, we worden dus op een kwetsbaar moment geraakt. Het kan zijn dat dit de druppel is voor enkele luchtvaartmaatschappijen en misschien zelfs reisbureaus.‘ Klanten kunnen zich overigens voor een bedrag van enkele euro‘s per boeking bij vliegwinkel.nl verzekeren tegen het faillissement van een airline.



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: