De favoriete stations van reizigers zijn
vaak mooie oude gebouwen met natuurlijke materialen. Dit blijkt uit
onderzoek onder reizigers van NS waarin van 40 stations 62
belevingsaspecten werden beoordeeld. Toch scoort niet alleen oude
charme hoog. Ook moderne vormgeving doet het goed. Bepalende
factoren voor reizigers zijn het gevoel van veiligheid, warme
uitstraling, aanwezigheid van levendigheid, overzichtelijkheid,
licht en kleur. Als prettigste stations worden ervaren de stations
in Groningen, 's-Hertogenbosch, Haarlem, Zwolle en op
Schiphol.

Reizigers zijn in Groningen in het
bijzonder gecharmeerd van het plafond in de stationshal. Verder
heeft het station als pluspunt dat reizigers zich er veilig, op hun
gemak en welkom voelen. Het personeel is er volgens reizigers
betrouwbaar en neemt klanten serieus. Zwolle staat hoog in de lijst
vanwege de mooie open ingang en de oude stationsarchitectuur.
Haarlem heeft fraai houtwerk.

Het is door de historische uitstraling
favoriet als filmlocatie, zoals voor de film Oceans Twelve.

Toch scoort niet alleen oude charme hoog.
Ook de moderne vormgeving van Schiphol en 's-Hertogenbosch scoort
goed omdat de stations er mondain uitzien en veel lichtinval
hebben. De winkels en horeca maken dat wachttijd aangenaam kan
worden besteed. Station 's-Hertogenbosch profiteert bovendien van
de charme van de looproute vanuit het centrum. Toch is bij moderne
stations onderhoud een belangrijk aandachtspunt. Achterstallig
onderhoud aan modern vormgegeven stations blijkt reizigers sneller
een negatieve indruk te geven dan bij oudere stations.

De door reizigers als minder aantrekkelijk
beoordeelde stations als Arnhem, Amsterdam Zuid, Rotterdam Centraal
en Den Haag Centraal ondergaan momenteel of de komende tijd een
grondige verandering in verband met de komst van de HSL. Ze worden
omgebouwd tot stations met een 'luchthavenallure'. Er komen meer
winkels, boetiekjes en meer horeca en entertainment. NS zal de
gegevens uit het onderzoek gebruiken om de uitstraling van deze
stations goed te laten aansluiten op wat reizigers het prettigst
vinden.

bron:NS