Jupiler meest genoemde biermerk in online berichtgeving



Jupiler is het meest genoemde biermerk in de online berichtgeving. Heineken en Grolsch nemen de tweede en derde plek in. Bierproducent Inbev kreeg de meeste media-aandacht onder de bierproducenten, mede door de sponsoring van de Jupiler League en een grootse staking die de media vanaf begin januari in zijn ban houdt.

Online media monitoring bureau Clipit http://www.clipit.nl onderzoekt regelmatig de online berichtgeving over een bepaald thema. De stakingen bij bierproducent Inbev en de online media-aandacht die daarmee gepaard gaat, zijn aanleiding voor een analyse van de online berichtgeving over de biersector.

Jupiler koploper
In Nederland hebben acht brouwerijen 99,9% van de totale bierproductie in handen. Uit deze brouwerijen is een top 10 opgesteld van de meest genoemde biermerken in de online media. De afgelopen twee maanden (25 november 25 januari) is biermerk Jupiler daarin met 7.115 berichten de onbetwiste leider. Heineken volgt met 5.102 berichten en Grolsch neemt met 2.180 berichten de derde plek in.

Sponsoring levert veel media-aandacht op
Het grote aantal berichten over Jupiler is deels te verklaren door de sponsoring van de Jupiler League. Een benchmark laat zien dat Jupiler het vaakst genoemd wordt in combinatie met sponsoractiviteiten. In maar liefst 5.035 berichten wordt de Jupiler League genoemd. Grolsch en Heineken volgen met een tweede en derde plaats.

Piek in online berichtgeving bierproducenten
De Jupiler League leverde bierproducent Inbev vanaf eind december veel online berichtgeving op door met geldproblemen kampende voetbalclubs. Een grootse staking
bij dezelfde producent zorgde in januari voor nog meer online media-aandacht. De hoge piek in januari bij producent Heineken is grotendeels te danken aan berichtgeving over de beurs.

Over Clipit
Deze online media-analyse is gebaseerd op gevonden berichten uit ruim 8.000 online bronnen die Clipit dagelijks scant. De media-analyse geeft inzicht in trends, belangrijke media, het media-aandeel ten opzichte van concurrentie en het sentiment van de berichtgeving. Clipit maakt voor honderden grote organisaties als Unilever, Vodafone, Apple, Hyves en TomTom de online berichtgeving inzichtelijk. Clipit scant hiervoor dagelijks nieuwssites en sociale media als weblogs en discussiefora.

Over de analyse
De merken uit deze analyse zijn afgeleid van de acht grootste brouwerijen die volgens Centraal Brouwerij Kantoor samen 99,9% van de bierproductie in Nederland in handen hebben. Van al die merken is een top tien van meest genoemde merken samengesteld, die in deze analyse worden besproken. In deze online media-analyse werden meegenomen:
Adriaan
Alfa
Amstel
Bavaria
Beck‘s
Brand
Budels
Christoffel
Croy
De Blondine
De Leckere
Dikke Deur
Dommelsch
Drie ringen
Grof geschut
Grolsch
Grunn
Gulpener
Heineken
Hengelobier
Hertog Jan
Hoegaarden
Hoeksch
Holger
Hollandia
Horecabier
IJbier
Jaeger
Java
Jopen
Jupiler
Karthuizer
Keizerskroon
La Trappe
Leeuw
Leffe
Lindeboom
Oirschots
Pelgrim
Texelsbier
Us heit
Veluws Heidebier
Wispe
Zeeuws Vlegelbier
Zondebok
Zutphens blondje

---------------------------------------
NOOT VOOR DE REDACTIE

Redacties mogen deze tekst en afbeeldingen gebruiken onder voorwaarde van vermelding: Clipit http://www.clipit.nl

Wilt u vaker persberichten van Clipit ontvangen? Abonneer u dan op onze persberichten-feed: http://www.clipit.nl/feed?category_id=3

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Renée Schouten, Clipit News B.V., renee@clipit.nl of 024-359 37 90.

Dit persbericht staat ook online op http://www.clipit.nl/persberichten.aspx



Comments are closed.