Selecteer een pagina

Het treinverkeer op de Leidse Vinkbrug
ondervond op zonnige dagen veel last van zwemmers die de brug als
duiktoren gebruikten. Naast gevaarlijke klimpartijen via de
dukdalven naar de brug, zorgde het dicht langs het spoor lopen door
de (veelal jeugdige) zwemmers voor noodremmingen door de
machinisten en treinvertragingen. Mede dankzij het actief en trouw
melden door omwonenden van brugspringen en rapportages van een
beveiligingsdienst kreeg spoorbeheerder ProRail een goed beeld van
de omvang van het probleem. Extra surveillances door beveiligers en
politie en het opleggen van boetes hadden onvoldoende uitwerking.
Het aanbrengen van prikkeldraadachtige voorzieningen aan de
dukdalven was geen optie vanwege de hinder daarvan voor aanleggende
boten. Geplaatste hekwerken snijden dan wel de toegang tot de brug
over land en via de trappen af, voor de route vanuit het water
biedt dit echter geen soelaas.

In overleg met een gespecialiseerde
aannemer is nagedacht over een oplossing. Deze is nu gevonden in de
vorm van metalen kegels boven op twee dukdalven. Door de vorm en
het gladde oppervlak van de kegels is het voortaan onmogelijk om
via de dukdalven de brug te beklimmen, terwijl de scheepvaart geen
enkele last heeft van deze voorziening. De kegels zijn inmiddels
geplaatst en ProRail heeft goede hoop dat het gevaarlijke
brugspringen nu ten einde is.

bron: ProRail