Knokken om iets op poten te zetten



(Persbericht) Wat is sales, wat is marketing en hoe verkoop je eigenlijk jezelf? Het zijn enkele vragen die aan bod komen tijdens het seminar over (international) business development, georganiseerd door SPM Group Netherlands BV. Jos H. Slijkhuis, DGA van de I&BD BV, is een van de sprekers en investeerde in het Seminar.

´Het is een exclusief Seminar met een beperkt aantal plaatsen. We gaan hier de onderwerpen (international) business development, personal benchmarking uitgebreid bespreken. Met als kers op de taart hoe kunnen we al deze gegevens goed archiveren en het omzetten naar een kennis bank. In de bijna achttien jaar ervaring hebben menig ondernemer met de SPM Group samengewerkt en gemerkt dat het altijd knokken is om de benodigde resultaten te behalen. Met en zonder crisis. Knokken, vechten en doorzetten zijn geen onbekende begrippen voor Slijkhuis. De woorden doen hem denken aan zijn eigen strijd. Mentaal, tien jaar geleden na een grote, zakelijke beslissingsfout, en fysiek, op achttienjarige leeftijd na een zwaar motorongeluk. Vertelt: ´Ik had te hard gereden, slipte weg en brak mijn benen op meerdere plaatsen. Ik belandde tijdelijk in een rolstoel.‘ Zijn droom om sportinstructeur te worden hij hield van American football en jiu jitsu viel in duigen. ´Mijn lichaam was onbruikbaar.‘

De jonge Slijkhuis liet het er niet bij zitten. Koste wat het kost, wilde hij er bovenop komen. ´Nou, je ziet het, dat is gelukt,‘ lacht hij. ´Ik had destijds alleen mijn middelbare school papiertje. Zie dan maar eens een baan te krijgen. De arbeidsmarkt was bar slecht.‘ Hij werd schoonmaker in een meubelfabriek. Glimlacht: ´Dat doet wel iets met je ambitie.‘ Na de mts-opleiding meubelmaker en later autotechniek ging Slijkhuis als trainee bij Reticel aan de slag. ´Ik kreeg van hen de kans om een hbo-opleiding te volgen.‘ Na elf jaar studeren in de avonduren haalde hij zijn diploma Management en Organisatie. En na een fusieklus in Engeland bij BTR (BritishTireRubber) die goed verliep, besloot hij in 1992 voor zichzelf te beginnen.

Zijn Strategisch Project Management (SPM) Groep is een consultancy en interim organisatie dat gespecialiseerd is in het uitbouwen en stabiliseren van organisaties. Waarbij de het zwaartepunt wordt gelegd in de implementatie van de door SPM zelf ontwikkelde business modellen en strategieën.

De onderneming is actief in 26 landen. Het advies en implementatie werk varieert van bedrijven die internationaal willen gaan tot re-cover/ turn around management. Om de loyaliteit te bevestigen naar haar opdrachtgevers is de SPM Group voorbereid mee te investeren in de te ontwikkelen projecten. Hierdoor wordt zij gedwongen succes te behalen. Dat is wat SPM Group nu is.

Tien jaar geleden stond de zaak er heel anders voor. Een zakelijke beslissingsfout zette de wereld van Slijkhuis op z‘n kop. ´Ik had een contract niet goed gelezen waarvan ik de gevolgen niet overzag, en ben daar gigantisch mee uitgegleden. Ja, het zit me nog steeds hoog.‘ Lacht: ´Dat merk je wel.‘ Vervolgt: ´De SPM-Group kreeg te veel verantwoordelijkheden en twee jaar later serieuze liquiditeitsproblemen. We konden simpelweg niet meer voldoen aan onze financiële plichten. Ik heb vervolgens zelf de organisatie onder curatele laten zetten.‘ Toen de SPM-Group in 2005 werd vrijgesproken van verantwoordelijkheden was de schuld opgelopen tot een bedrag waarvan iedereen dacht daar kom je nooit meer vanaf. ´Hoe ik dat overleefde? Door rustig te blijven en continu naar oplossingen te zoeken. Elke stap die je zet calculeer je. Je wordt daardoor heel precies in je werk.‘ Hebberigheid is volgens hem absoluut een grote valkuil. ´Zo‘n heftige gebeurtenis zet je wel aan het denken. Waarom gaat het fout?‘ Antwoorden kreeg hij met de jaren. ´Ik was te veel gefocust op mijn eigen belang, macht en geld. Die boemerang kwam keihard terug.‘

Het gevecht om uit de rode cijfers te komen de SPM-Group was in september 2009 schuldenvrij vormt nu een bron van inspiratie. ´Ik ben een heel ander mens geworden. Ik doe alles intensiever. Geld is niet langer mijn drijfveer. Sterker: ik heb nu twee opdrachtgevers die mij niet eens kunnen betalen. Dat kunnen ze opschuiven tot het wel kan.‘ Zaken doen met gevoel en emotie dus. De op geld beluste ondernemer is verleden tijd. Slijkhuis luistert nu meer naar zijn omgeving en zijn gezin. ´Mijn onderneming zie ik als een tempel. Binnen zit een Boeddhistische monnik die zijn handen ophoudt. Alles wat erin valt, is mooi meegenomen.‘

Sinds 1 maart 2010 is de onderneming weer omgezet naar BV structuren in de Benelux en deelt zijn rendementen met de collega‘s die samen met de onderneming knokken. Als parttime docent en coach stelt Slijkhuis zich beschikbaar, aan de Universiteit Twente te Enschede, hier deelt hij zijn kennis en ervaring. “Anders dan in de wetenschap zie ik marketing en sales als twee gescheiden vakken. Ze kunnen niet zonder elkaar, maar zijn wel verschillend. Marketing houdt zich bezig met analyseren, strategie en behoeftebepaling. Sales richt zich op tactiek, sociologie en psychologie. Welke woorden, situaties, visueel/auditieve ervaringen, raken jou emotie zodat jij een product koopt?”

Ben je niet bang dat anderen met jou kennis gaan lopen? “Nee nu niet meer luidde het antwoordt. In het verleden wel maar je voorkomt het niet. Als je innovatief organiseren en management toepast en je deelt de kennis niet zal de markt je tegen werken. Wie kan delen kan ook vermenigvuldigen. De SPM Group bouwt aan zijn eigen kennisplatform deze kennis is te koop en kan een bedrijf en/of organisatie veel tijd (dus geld) besparen.” U vindt dit platform op de website www.spm-group.com u wordt persoonlijk behandelt en niet als een nummer. Afhankelijk van de vraag zal een van de 4 SPM units ( SPM Consultancy, SPM Commerce, SPM Production, SPM Investments) deze vragen beantwoorden.)

Alleen aan theoretische antwoorden zal de vrager niet genoeg hebben en daarom
organiseert SPM Group een seminar. Hier wordt u geleerd hoe met deze kennis om te gaan en in de praktijk te gebruiken. Knokken om iets op de poten te zetten zal de rode draad voor deze workshop zijn.

Andere sprekers zullen zijn:

Nico Schraag van NSE te Hilversum en Amersfoort
Schraag zal Personal Bench Marking met u uit een zetten zodat u zich kunt wapenen om te
knokken.

René Schipper van SPM Production te Deventer:
Schipper verzorgt een workshop hoe u uw informatie kunt archiveren. Waardoor u gereedschappen ontwikkeld om het knokken effectief te maken.

Het seminar: “How to Develop (International) Business?” vindt plaats op donderdag 19 mei 2011.

Voor meer informatie en aanmelden: www.spm-group.com



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: