AMSTERDAM, 7 november 2007. Goede vindbaarheid is een eerste vereiste om succes te boeken met een webwinkel. Of zoals de Kamer van Koophandel aangeeft, “Een webwinkel die niet door Google gezien wordt, bestaat niet.”

Uit ons onderzoek blijkt echter dat de meerderheid van de jonge webwinkels compleet onvindbaar is en dus weinig bestaansrecht heeft.

AMSTERDAM, 7 november 2007. Goede vindbaarheid is een eerste vereiste om succes te boeken met een webwinkel. Of zoals de Kamer van Koophandel aangeeft, “Een webwinkel die niet door Google gezien wordt, bestaat niet.”

Uit ons onderzoek blijkt echter dat de meerderheid van de jonge webwinkels compleet onvindbaar is en dus weinig bestaansrecht heeft.

De webwinkelbranche is de snelstgroeiende sector van Nederland. Het aantal bij de Kamer van Koophandel ingeschreven webwinkels is sinds 2004 meer dan verviervoudigd van 2.200 in 2004 tot ruim 8.700 nu.

Wij hebben op basis van een steekproef 200, van de 1.921 in 2006 gestarte, webwinkels geanalyseerd. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de 10 belangrijkste vindbaarheidscriteria. De resultaten hebben wij afgezet tegen de 10 meest recente genomineerden van de Thuiswinkel Starters Award.

Uit het marktonderzoek blijkt dat slechts 64% van de ondernemers over een actieve website beschikt. 17% van de webwinkels is (nog) niet actief en van 14% van de internetondernemers is de website niet te achterhalen via de Kamer van Koophandel en Google. De overige 5% is actief als Ebay winkel of kunnen we beschouwen als spamwebsites.

Een webwinkel wordt pas vindbaar als andere websites links plaatsen. Dit hebben wij afgemeten aan het aantal inkomende links en het belang dat Google hecht aan een website (de Pagerank). Het blijkt dat slechts 39% van de actieve websites een ranking hoger dan het minimum van 1 heeft.

Naast inkomende links is het belangrijk om met een website in te spelen op bezoekers en zoekmachines, door webpagina’s bijvoorbeeld een beschrijvende titel te geven (19%), een beschrijving op te nemen (49%) en minimaal 130 woorden te plaatsen zodat Google een webpagina kan indexeren (38%). Uiteindelijk blijkt slechts 8% van de actieve websites aan deze 4 basiscriteria te voldoen. Van de genomineerden voldoen 7 van de 10 webwinkels aan deze criteria. Geen één webwinkel uit de steekproef voldoet aan alle criteria.

Voor de meeste websites is de onvindbaarheid heel simpel op te lossen: meer links en de website wat beter inrichten op bezoekers. Eén oplossing: het Internet Marketing E-book voor Ondernemers. Volgens auteur Jasper Bronkhorst “Een handige tool met concrete tips om de vindbaarheid van websites snel te verbeteren. Plus volop aanwijzingen voor het vinden van links en het optimaliseren van webpagina’s”.

Over de auteur: Jasper Bronkhorst heeft onder meer meegewerkt aan onderzoeken voor Schiphol, NMa, ING, ministeries en De Zaak.

Kijk voor meer informatie op www.bronkhorstadvies.nl

 

Of neem contact op met Jasper Bronkhorst

Bronkhorst Strategie & Marketing | T 020 77 37 174 | E [email protected]