Meer energie en een beter leven met een gezondere dikke darm



Een gezonde dikke darm kan veel ellende voorkomen. De kwaliteit van leven kan sterk negatief worden beïnvloed door chronische aandoeningen zoals obstipatie of diarree. Het kan uiteindelijk mede leiden tot dikke darm kanker. Uw darmen zijn als het ware een huid, maar dan met een veel grotere oppervlakte en veel gevoeliger. Daarom is het van belang uw darmen goed te verzorgen en `schoon` te houden. Het is relatief eenvoudig om de dikke darm in goede conditie te houden. Met kleine aanpassingen in leefstijl kan veel ellende worden voorkomen. Bovendien kan goed onderhoud van uw darmen u meer energie geven.

Een ongezonde dikke darmVeel ellende begint met een slechte conditie van de dikke darm. Dit kan beginnen, in eerste instantie, met nauwelijks voelbare klachten, die later kunnen leiden tot terminale gevolgen. Het kan beginnen met minder weerstand en leiden tot een grotere kans op eczeem, grotere kans op allergieën en vervolgens tot chronische diarree, chronische obstipatie, en tot een vergrote kans op dikke darm kanker.
Stel dat de gemiddelde landgenoot ongeveer een 4 scoort in plaats van de maximale score van 10 op de gezondheidsschaal als het om de conditie van de dikke darm gaat, en dat lijkt representatief, dan zit nog veel ellende in de `pipeline`. Zo`n 2,5 miljoen mensen leiden aan chronische obstipatie en ongeveer even zo velen leiden aan chronische diarree. Meestal wordt dat veroorzaakt door slecht onderhoud van de darmen met grote gevolgen voor de kwaliteit van leven.

Naar een gezonde dikke darm In veel gevallen kan met kleine aanpassingen in leefstijl veel worden bereikt om de conditie van uw darmen weer op peil te krijgen. De kans is groot dat daardoor uw dikke darm weer gezonder wordt. Met kleine aanpassingen in uw leefstijl kunt u mogelijk weer een 8 of hoger op de gezondheidsschaal bereiken als het om de gezondheid van uw dikke darm gaat. Het betreft de volgende kleine aanpassingen:
1. Eet meer producten die rijk zijn aan voedingsvezels; zij houden uw dikke darm in conditie;
2. Nuttig probiotica, vooral na een antibioticakuur;
3. Drink voldoende water;
4. Blijf, indien mogelijk, in beweging.

Door deze kleine verbeteringen in leefstijl kan meestal een gezondere dikke darm worden verkregen. Om dit te begrijpen leggen we, globaal, de werking van de dikke darm hieronder uit.

Hoe werkt een gezonde dikke darm?Ongeveer 95% van het genuttigde voedsel wordt verteerd en opgenomen in de dunne darm. Het onverteerde deel komt terecht in de dikke darm. Deze reststoffen bestaan vooral uit voedingsvezels en zijn in de dikke darm de bron van leven voor groei van gezonde bacteriën. Die bacteriën prikkelen het immuunsysteem en produceren allerlei nuttige stoffen zoals vitaminen B. Die laatsten laten de stofwisseling beter verlopen en geven u meer energie. Deze gunstige bacteriën zorgen ook voor een betere consistente darminhoud en ontlasting. Voldoende goede voedingsvezels vormen de basis voor een gezonde darmflora.
De Gezondheidsraad adviseert om 35 gram (mannen 40 gr en vrouwen 30 gr) voedingsvezels per dag te nuttigen. Gemiddeld consumeren we ongeveer 18 gram voedingsvezels per dag (mannen ongeveer 20 gr en vrouwen ongeveer 15 gr). Hierdoor leidt de darmflora `honger` en is het normale gewicht van de darmflora fors afgenomen van zo`n 4 kg vroeger tot 2,5 kg nu. Dit betekent minder bacteriën, minder consistente darminhoud, met alle gevolgen van dien zoals verstopping of diarree.

De oplossingBepaalde voedingsvezels prikkelen de darmen, waar door die beter in conditie blijven. Ook werken voedingsvezels als een spons, ze zuigen cholesterol en zouten op, maar ook water, waardoor de darminhoud smeuïg blijft.
Hoe goed uw voornemens ook zijn, het lukt bijna niemand om die 35 gram voedingsvezels per dag te nuttigen. Het betekent namelijk lekkere dingen laten staan en deze vervangen door groenten en volkorenproducten ( bijna verdubbeling ), wat uitstekend zou zijn. Maar dat lukt helaas velen niet. Indien dat het geval is, kan het verstandig zijn om extra voedingsvezels en probiotica te slikken om zeker te zijn dat uw darmen in conditie blijven door de producten van 2PreVenT2 te nuttigen. Bezoek de websites www.obstipatie.nu of www.diarree.nu. U verkrijgt hierdoor meer energie en een beter leven door een gezondere dikke darm. U kunt daardoor in de toekomst veel ellende besparen ….

ir. M.J. Vervoort; voedingsfysioloog en nutritionist

Website: http://www.obstipatie.nu

Bron: EMEA Persberichten



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: