NS zet ook in 2008 het al jarenlang
gematigde tariefbeleid voort. De voorziene gemiddelde aanpassing
van de prijzen is gelijk aan de verwachte inflatie van 2%. Door
deze stijging slechts voor een deel door te berekenen in de prijzen
van de meest verkochte kaartjes krijgt meer dan 80% van de
treinreizigers te maken met een reele prijsverlaging van ongeveer
0,5%.

NS voert al sinds het begin van de
verzelfstandiging in 1995 een gematigd tarievenbeleid. De afgelopen
jaren zijn slechts de inflatie en de stijging van de kosten die de
overheid in rekening brengt voor het gebruik van het spoorwegnet,
de 'infraheffing', doorberekend aan de reizigers. Overige
kostenstijgingen heeft NS opgevangen door grotere efficiency.

Op dit moment wordt voor 2008 een inflatie
van 2% verwacht. De prijzen van enkele reizen en retours stijgen
gemiddeld met 1,5%, waardoor zij - net als in 2007 gebeurde - reeel
ongeveer 0,5% goedkoper worden. Door de koppeling van de maand- en
jaartrajectkaarten aan deze prijzen profiteren ook
abonnementhouders op kortere afstanden van dit voordeel. In totaal
reizen 8 van de 10 treinreizigers in 2008 reeel goedkoper.Mocht in
september het verwachte inflatiepercentage wijzigen, dan wordt de
prijsstijging hierop aangepast.

Geleidelijke veranderingen stap voor stap
verder

De korting op jeugdabonnementen wordt ook
dit jaar weer met 3% verminderd. Hierdoor vervalt het prijsverschil
tussen jeugdabonnementen en overige abonnementen.De geleidelijke
invoering van een vaste verhouding tussen dagretours en
maandabonnementen zorgt er voor dat trajectabonnementen op langere
afstanden en netkaarten relatief meer in prijs stijgen.

Geen prijsverhoging Voordeelurenabonnement
en bijzondere kaartsoorten

De prijs van het Voordeelurenabonnement,
waarmee de kaarthouder en 3 medereizigers buiten de ochtendspits
met 40% korting kunnen reizen, blijft met 55 euro onveranderd. Ook
de prijzen voor o.a. keuzedagen voor senioren, het vervoer van
honden en fietsen en het kinderkaartje Railrunner laat NS
ongemoeid.

Investeringen in groei en service

Terwijl de prijsaanpassingen zeer gematigd
blijven, zet NS de grote investeringen ten behoeve van de reizigers
onverminderd voort. In Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Arnhem en
Breda verrijzen in de komende jaren 'wereldstations' met de
allure van internationale luchthavens, voorzien van grand cafes,
espressobars, trendy boetiekjes, restaurants en vele andere
voorzieningen voor reizigers en bedrijven. Treinen en stations
krijgen de komende jaren een geavanceerd systeem van
reizigersinformatie en in de Intercity's komt draadloos internet
beschikbaar. De modernisering van 87 Intercitytreinstellen is in
volle gang. Vanaf 2008 gaan nieuwe Sprinters met gelijkvloerse
instap en airconditioning een totaal andere manier van reizen
bieden van en naar de kleinere stations in de Randstad. Vanaf 2008
komen er ook 200 nieuwe Intercitydubbeldekkers om meer ruimte te
bieden aan het nog steeds groeiende aantal klanten dat kiest voor
de trein.

bron:NS