Selecteer een pagina

Simon Anholt heeft voor het eerste
kwartaal van 2007 opnieuw de ‘Anholt Nation Brands Index
(NBI)’ uitgevoerd. Elk kwartaal onderzoekt Simon Anholt,
internationaal regeringsadviseur, in samenwerking met GMI (Global
Market Insite, Inc.), bij ruim 25.000 consumenten wereldwijd hun
perceptie over 40 landen. Nederland wordt wereldwijd als tiende
gewaardeerd en stijgt daarmee één plek sinds het
vierde kwartaal van 2006. Engeland is wederom op de eerste plaats
geëindigd.

Nederland heeft een sterke regering

De NBI is de eerste analytische ranglijst
waarin landen als merk worden gewaardeerd en onderscheidt zes
dimensies, namelijk mensen, cultuur, toerisme, investering en
immigratie, regering en export. Nederland scoort sterk op de
dimensies regering en mensen en behaald op die punten de vijfde
plaats. Nederland wordt hiermee gezien als een land dat competent
en eerlijk geregeerd wordt, respect heeft voor mensenrechten en
zich verstandig gedraagt ten aanzien van internationale vrede en
veiligheid, het milieu en armoede. Respondenten geven aan dat ze
zich welkom voelen in Nederland en willen graag een Nederlander in
hun vriendenkring opnemen of als werknemer in dienst nemen.

De laagste score behaalt Nederland in de
categorie toerisme waar het op de vijftiende plaats eindigt. Op de
dimensie export wordt Nederland als negende gewaardeerd, voor
cultuur als elfde en voor investering en immigratie als
zevende.

Waardering door Nederlanders zelf

De Nederlandse consumenten die aan dit
onderzoek meewerkten waardeerden Nederland in alle categorieën
als eerste, behalve in regering (4) en toerisme (7). Volgens de
Nederlanders worden Zweden, Noorwegen en Zwitserland het best
geregeerd. Op het gebied van toerisme zet Nederland Italië op
de eerste plaats, gevolgd door Frankrijk en Spanje.

Merkwaarde tabel voor 2007 door Brand
Finance plc

Voor het tweede achtereenvolgende jaar
heeft Brand Finance plc de merkwaarde van alle NBI landen bepaald.
Hiervoor is een aangepaste versie van de ‘royalty
relief’ methode gehanteerd, dit is een veel gebruikte
techniek om waarden van commerciële merken vast te
stellen.

bron:NBI