Nederlanders gaan duurder barbecueën deze zomer



(Persbericht) Beef&Steak verkoopt meer vlees voor ´dure‘ barbecues

Ter Aar, 6 mei 2011 Beef&Steak verkoopt steeds meer vlees waarvoor je een ´dure‘ barbecue nodig hebt. De trend is dat meer ´dure‘ barbecues worden gekocht. Deze barbecues zijn meestal voorzien van een deksel en thermometer zodat met precisie kan worden gegaard.

Populaire merken in deze categorie zijn Weber, Big Green Egg, Outdoorchef en Barbecook. Minstens drie van de tien verkochte nieuwe barbecues is een Weber, zo valt te lezen in een interview met de topman.

Dat deze duurdere barbecues geschikt zijn voor meer dan een hamburger of kipsaté merken ze bij Beef&Steak. “We verkopen steeds meer vleessoorten voor indirecte bereiding, denk aan buikspareribs, braadstukken zoals varkensrack en hele varkensschouders“, zegt Matthijs van der Pijl. “We hebben zelfs totaal onbekende stukken geïntroduceerd zoals brisket en flank steak, typisch voor de Amerikaanse barbecue.” Bestsellers voor de barbecue zijn bij Beef&Steak hamburgers, spareribs en steaks. Ter vergelijking: in Duitsland zijn steaks het populairst met 71 procent, gevolgd door worstjes met 69 procent.

We barbecueën steeds vaker. Dat mag ook wel, vergeleken met de landen om ons heen staat de Nederlander weinig boven de gloeiende kooltjes. In Duitsland bijvoorbeeld barbecuet 40 % van de bevolking vaak of heel vaak terwijl de Nederlander met gemiddeld een keer of drie per jaar klaar is. Dat de belangstelling voor barbecueën toeneemt blijkt uit de run op barbecues in April. Nog nooit werd zoveel en zo vroeg gezocht op barbecues, volgens Marktplaats. Uit cijfers van GfK Panel Services blijkt dat het aantal huishoudens met een barbecue is gestegen van 40% in 2002 naar 55% in 2009.

Steeds vaker zien we dat een gezellig samenzijn met vrienden een barbecue in de tuin is. Beef&Steak ziet een groeiende vraag naar variatie op de barbecue met duurdere vlees- en vissoorten zoals T-bone steaks en Red Snapper. “We hebben meer en meer klanten die hele stukken varkensvlees kopen voor de bereiding van ´pulled pork‘, een indirecte bereidingswijze op de bbq of ´smoker‘ die minimaal twee uur per kilo nodig heeft”, besluit Van der Pijl.

De trends voor het barbecueseizoen van 2011 volgens Beef&Steak:
1. Nederlanders gaan vaker barbecueën;
2. Steeds meer barbecues zijn ´dure‘ barbecues;
3. Meer gebruik van de methode indirecte bereiding;
4. Duurder vlees op de bbq.

Meer informatie:
Beef&Steak
Jan Faber
jan@beefandsteak.nl
0653204345



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: