Nederlands-Franse fusie creëert grootste Europese ski touroperator



Nederlands-Franse fusie creëert grootste Europese ski touroperator

Sportura gaat samenwerking aan met Franse online reisaanbieder Travelhorizon

Maastricht, 4 november 2009: Vandaag maakten Sportura en Travelhorizon bekend een overeenkomst gesloten te hebben om te fuseren. Het in Maastricht gevestigde Sportura -ook eigenaar van de merknaam Chalettravel- is de Nederlandse specialist op het gebied van wintersport reizen. Travelhorizon is een Franse online specialist in vakantiewoningen voor alle seizoenen van het jaar. Door deze fusie ontstaat de grootste Europese aanbieder van ski vakanties. Sportura blijft zich onder dezelfde naam met hetzelfde management richten op de Nederlandse, Belgische, Duitse en Engelse markt.

Het resultaat van de fusie is een zeer complete portfolio van accommodaties in de populaire wintersportgebieden van Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland en Italië. Gezamenlijke winst is vooral terug te vinden op het gebied van inkoopvolume en het uitzetten van meerdere sterke merken over verschillende landen. Oprichter Frank van Bruijn zal aanblijven als CEO voor Sportura en Chalettravel waaronder de merken Totem, Halloween en La Grotte du Yeti, Experts in Snow en zal als aandeelhouder zitting nemen in het bestuur van de Groep Travelhorizon. De Bruijn:„De fusie tussen Sportura en Travelhorizon creëert meervoudige synergie. Deze herpositionering vormt een belangrijke troef om onze organisatie verder uit te bouwen. Het werd mij al na twee gesprekken duidelijk dat er tussen de Nederlandse en Franse bedrijfsculturen geen noemenswaardige drempels waren om de samenwerking verder vorm te geven.”

Strategische fusie
Volgens Sportura zal de economische kracht van deze strategische fusering op meerdere fronten waarneembaar zijn. Verkoopprijzen kunnen optimaal op de marktbehoefte worden afgestemd door een uitgekiende yield strategie. “De marketing van Sportura kan door deze alliantie putten uit een enorme bron van kennis in zowel online als offline sales. De deuren die nu voor ons opengaan in de wintersportgebieden van de vijf populaire landen zorgen voor een actueel en spannend aanbod voor de komende 5 tot 10 jaar” aldus de Bruijn.
De internationale samenwerking vormt een belangrijke impuls voor de internetstrategie. De economische situatie heeft vooral op het gebied van timing bijgedragen aan deze beslissing. De Bruijn: “Voor Sportura is de huidige marktsituatie ideaal voor een dergelijke operatie, bij het verder aantrekken van de markt zijn hiermee onze concurrentie een belangrijke stap voor.”

Hybride Concept
CEO en oprichter van de Travelhorizon Groep is de Fransman Nicolas Mendiharat. Volgens hem blijkt tot nu toe de combinatie van twee commerciële modellen - klassiek en Internet een belangrijke basis voor het Europese succes. “Dit hybride concept maakt onze service voor alle doelgroepen relevant waardoor we blijven groeien. Na eerdere fusies met onder andere Totem, Halloween, Net4Ski en SpaHorizon heeft onze groep met deze transactie nu ook de populaire sites sportura.com en chalettravel.com verkregen”. Door de fusie weet de Travelhorizon Groep zich een positie op de Nederlandse en Belgische markt te verwerven.

E-commerce
Door het samengaan met Sportura kan de Travelhorizon groep zich volgens Mendiharant met recht een internationaal georiënteerde organisatie noemen. Vanaf dit moment wordt namelijk meer dan 50% van de totale omzet buiten het startland Frankrijk gerealiseerd. Met de ondersteuning van 3 investeringsmaatschappijen is een bedrag van circa 20 miljoen euro geïnvesteerd in Travelhorizon, de CEO geeft aan dat dit hiermee een van de grootste Europese transacties in E-commerce is dit jaar. De deal is mede tot stand gekomen door middel van investering vanuit Wellington Partners met vestigingen in Duitsland en UK. Andere investeringsmaatschappijen die betrokken zijn bij Travelhorizon zijn AGF Private Equity en CMCIC Capital Privé. “Vooral het vertrouwen van deze gerenommeerde investeringsmaatschappijen geeft aan dat onze organisatie ook de huidige mindere marktomstandigheden als financieel solide wordt beschouwd” aldus Mendiharat.

Over Sportura en Chalettravel
Sportura en Chalettravel bewerken gezamenlijk zowel de Nederlandse, Belgische, Duitse als ook de Engelse markt van wintersportreizen. Sportura richt zich op young professionals en studenten die een wintersportvakantie graag combineren met een gezellige après-ski voor een acceptabele prijs. Om deze reden is ook de formule La Grotte du Yeti in het leven geroepen. Deze florerende horeca keten in de Franse Alpen combineert aantrekkelijke locaties met een herkenbare sfeer en assortiment als tegenhanger voor de typische, dure franse discotheken. Chalettravel bedient de doelgroep 25 t/m 50 jaar met unieke chalets en chaletaccommodaties. Sportura - Chalettravel beheren zelf een groot gedeelte van de chalets, appartementen, skihuur, cafés en restaurants. Dit betekent dat er geen commissies aan tussenpersonen worden verrekend. Het bedrijf biedt daarmee goedkopere reizen en een direct voordeel voor de wintersportmarkt. Door deze eigen 'huisvesting' zijn in tegenstelling tot de traditionele touroperators accommodaties voor groepen van 15 tot 2000 personen goed bereikbaar.

Over Travelhorizon
Met deze fusie is het aanbod van de Travelhorizon groep in de Alpenlocaties aanzienlijk versterkt, zo wordt zij onder andere de grootste aanbieder in 10 van de 15 grotere Franse skigebieden. De Travelhorizon groep presenteert dit jaar een groeicijfer van 22% en verwacht in 2009 een omzet van 79 miljoen. Onder de in totaal 360.000 boekers die dit jaar boekten bij de reisorganisatie, hebben meer dan 300.000 voor een skivakantie gekozen. De groep werd in 2001 in Aix-En-Provence (FR) opgericht en exploiteert ondermeer de sites skihorizon.com, skirental.com en snowrental.com.

Voor meer informatie:
www.sportura.com
www.chalettravel.nl
www.travelhorizon.com

Website: http://www.sportura.com



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: