Selecteer een pagina

In maart 2007 heeft de detailhandel 6,0
procent meer omgezet dan in dezelfde periode van vorig jaar. De
detailhandel heeft vooral meer afgezet; het volume was ruim 4
procent groter dan een jaar eerder. De prijsstijging kwam uit op
bijna 2 procent. Vooral de non-foodwinkels boekten een ruime
omzetgroei. Ook de omzet van de postorderbedrijven en verkopers via
internet nam fors toe. Deze bedrijven boekten in maart 12 procent
meer omzet dan een jaar eerder. Dit blijkt uit cijfers van het
CBS.

De omzetontwikkeling in de detailhandel is
licht positief beïnvloed door een gunstige samenstelling van
koopdagen. Na een globale correctie hiervoor resteert nog steeds
een forse omzettoename van bijna 5 procent.

Omzet non-foodwinkels ruim 8 procent
hoger

De omzet in de non-foodwinkels was in
maart 8,2 procent hoger dan in maart 2006. Er gingen vooral meer
artikelen over de toonbank. Het volume nam namelijk met bijna 6
procent toe. De prijzen in de non-food stegen met ruim 2
procent.

In alle onderscheiden branches was de
omzet hoger dan een jaar eerder. Opvallend was de omzettoename in
de kledingwinkels. De kledingzaken boekten in maart ruim 17 procent
meer omzet dan een jaar eerder. Dit hangt mogelijk samen met het
zonnige en warme weer in twee weken van maart.

Ook omzettoename foodwinkels

De winkels in voedings- en genotmiddelen
behaalden in maart 3,0 procent meer omzet dan een jaar eerder. Het
volume was bijna 2 procent groter, de prijzen namen toe met ruim 1
procent. De supermarkten realiseerden een omzetgroei van 3,5
procent.

bron:CBS