Voor Brossois Schoenen is onlangs een nieuw concept ontwikkeld, dat zowel beter past in de huidige tijd als bij de uitstraling van deze schoenenretailer, die al sinds 1898 bestaat. De eerste winkel die conform de nieuwe uitstraling werd gerealiseerd, is gevestigd in Haarlem. Het is een pilotstore. Het is de bedoeling dat eventuele tekortkomingen en/of fouten hier naar voren komen en dat er toekomstig voor vervolgwinkels lering uit kan worden getrokken.
Brossois heeft Wanzl Winkelinterieurs op de beurs SHOP benaderd omdat er interesse bestond voor de zelfgemaakte balie van het winkelinrichtingsbedrijf uit Oosterhout. Men was daar uitermate gecharmeerd van. Afgesproken werd tijdens de beurs dat Wanzl naar de winkel zou gaan kijken teneinde een passend ontwerp te maken. Dat geschiedde en daarna volgde al gauw een gesprek op het kantoor van Brossois in Haarlem. De uitstraling van de winkel was er onderwerp van gesprek. Duidelijk was dat een opwaardering van de winkel geen overbodige luxe zou zijn. De inrichting en uitstraling waren gedateerd. Tot dat moment geschiedde de winkelinrichting geheel in eigen beheer, in samenwerking met een eigen meubelmaker.

> Familiebedrijf < Brossois bestaat dus al 111 jaar en startte in Zandvoort met een eenvoudige schoenwinkel annex schoenmakerij. Het is hedentendage nog altijd een familiebedrijf, dat in het begin van de jaren tachtig van de vorige eeuw werd voortgezet door Eugà¨ne en Robert Brossois. Zij hebben het bedrijf uitgebreid tot wat het nu is: een vijftal winkels verspreid in Nederland met het hoofdkantoor en de distributie in Haarlem. Na ruim honderd jaar is de familietraditie nog steeds sfeerbepalend aanwezig. Nog altijd worden alle facetten van het retailbedrijf in eigen beheer gedaan. Er worden zelf ontworpen collecties gevoerd, maar er is ook een breed en diep aanbod van bekende merken. Steeds staan originaliteit, pasvorm, kwaliteit en prijs hoog in het vaandel van Brossois. De organisatie telt maar liefst ruim veertig medewerkers, die allen van wanten weten en vakkundig en op een persoonlijke manier de klanten in de winkels in Zandvoort, Haarlem (city en Cronje), Amstelveen en Utrecht adviseren. > Blauwe led-verlichting < Rob Joosten van de firma Wanzl was voor Brossois de interieurarchitect. Het idee luidde om een heldere en transparante winkel gestalte te geven. Door te kiezen voor een wandmeubel met vaste legplanken ontstond er een solide constructie die, eenmaal geproduceerd in de eigen meubelmakerij van Wanzl, direct de winkel kan worden binnengereden. Alleen de stekker hoeft als het ware nog maar in het stopcontact te worden gestoken om de uitgekozen verlichting te laten branden. Er is gebruik gemaakt van speciaal op de schoenenbranche afgestemde led en ccfl verlichting, die de schoenen nog beter doen uitkomen. Overigens is ten aanzien van de verlichting gekozen voor het zogenaamde fall-off principe, waarbij de hoeveelheid lumen is afgestemd op het leer en er bovendien een geleidelijke verlichting per schap ontstaat. De helderheid van de verlichting zorgt ervoor dat de schoenen perfect gepresenteerd worden. Omdat de wandmeubels aan de zijkant blauwe led-verlichting hebben, ontstaat er niet à©à©n grote aaneenschakeling van kasten. De verticale blauwe strips breken de wand als het ware in stukken. Voor verder verlichtingsadvies is er samengewerkt met de firma Opsi B.V. (trouwens ook voor wat de led- en ccfl verlichting betreft). > Afgeronde hoeken < Wat verder opvalt aan het wandmeubel zijn de afgeronde hoeken. Toegegeven, niet de meest eenvoudige keuze, maar echt een uitdaging en dat laatste geldt dan zowel voor het ontwerp als voor de uitvoering. Door de hoeken af te ronden zijn de meubels bij Brossois absoluut anders als anders. Ze scheppen een spannende atmosfeer en springen er heel duidelijk uit, ook al door de hoogglans uitvoering in wit (hpl). De witte basis van de wandmeubels doet de schoenen die er in gepresenteerd worden, goed uitkomen. De meubels zijn speciaal voor toepassing in de schoenenbranche ontworpen, zijn ook duidelijk herkenbaar van vorm maar wijken nà©t even van het gebruikelijke af. Door voldoende ruimte tussen de wandplanken te houden ontstaat een schap dat geschikt is voor presentatie. In de winkel in Haarlem is duidelijk te zien, dat Wanzl er van meet af aan tijd en energie in heeft gestoken. Concept, ontwerp, uitvoering en projectbegeleiding, alle fases tijdens het proces verliepen zoals gewenst. Ook de nazorg werd door Wanzl vakkundig ter hand genomen. Er is een winkel ontstaan waar zowel Brossois als Wanzl terecht trots op kunnen zijn. > Modules < Wanzl heeft een aantal concepten bedacht en aan Brossois laten zien. Uiteindelijk werd gekozen voor een modern en eigentijds interieur dat weliswaar opvalt maar anderzijds niet de aandacht wegneemt van datgene waar het allemaal om begonnen is, schoenen. Het hoogglans wit voor alle meubels creëert een oase van rust in de winkel. Het is een echte eenheid geworden en alles sluit als een bus. Blauwe verlichtingsstroken naast de wandmeubels doen afzonderlijke zones in de winkel ontstaan. Elk wandmeubel krijgt een eigen doelgroep, voor mannen, vrouwen en kinderen. De briefing aan Wanzl was even kort als krachtig: à¢â‚¬à…“Ontwerp en maak alles maatgesneden, geheel afgestemd op de wensen van de klant. Creëer daarbij een trendy en eigentijdse winkel, die de kwaliteit van Brossois accentueert en deze tevens een herkenbaar imago verleent. Vele innovatieve vernieuwingen moesten worden geïntegreerd, waaronder flatscreens en geurzuilen. Alle materialen, uitvoeringen en specificaties zijn ontstaan na uitvoerig overleg met Brossois. Een uitstekend uitgangspunt vormde daarbij de oude winkel. Over alle aspecten is nagedacht en er werd niets aan het toeval overgelaten. Alle maten (dieptes, hoogtes en verhoudingen van de meubels) zijn dusdanig ontworpen dat een schoen, laars of slipper er optimaal op gepresenteerd kan worden. Concreet gesteld ging het om een negental wandmeubels met led- en ccfl-, twee verkooptafels met ccfl- en een balie met led verlichting. De meubels zouden beschouwd kunnen worden als modules, die je in elke winkel kunt toepassen en integreren. Door met verschillende breedtes te werken (wandbreedte van 1,80, 2,20 en 2,70 meter) kan elk ander pand er mee worden ingericht. Deze verschillen doen een spannende wandverdeling ontstaan. Bovendien creëert een wisselende wandbreedte een prima mogelijkheid om verschillende merken/ collecties hetzij als geheel, hetzij afzonderlijk te presenteren. Ook kan nu een vooraf bepaalde routing worden gerealiseerd, waardoor klanten worden aangetrokken. Press contact: Kim van Nispen, Marketing, Winkelinterieurs Tel. +31 (0) 162 422250 Fax +31 (0) 162 435280 E-Mail [email protected] Hergebruik gratis; A.u.b zend ons kopiën toe

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular