Prachtige Drie Steden Race voor de Bontekoe tijdens de Klipperrace 2010!



(Persbericht) Prachtige Drie Steden Race voor de Bontekoe tijdens de Klipperrace 2010!
Zaterdagochtend, 9.00 uur. De bemanning van de Bontekoe is er klaar voor. De strategie is bepaald en de teams van het voor-, midden- en achterdek weten wat ze moeten doen. Licht gespannen gezichten worden afgewisseld door lachende bemanningsleden. Dan gaan de trossen los en wordt er uitgevaren richting het startveld in het Krabbersgat.

Zeilen hijsen, anker ophalen en gaan!

Op onze plek aangekomen gaat het anker uit en is het wachten op het startsein. Het stagzeil wordt nog even snel getest, zodat alles goed gaat wanneer we die nodig hebben. Gebaseerd op voorgaande resultaten ligt de Bontekoe bij de start vooraan in het startveld. Achter ons liggen tot aan de sluis bij Enkhuizen de vele deelnemende klippers klaar voor de start. Om 10.00 uur komt het signaal over de marifoon en is de race gestart! De zeilen worden gehesen en zo snel mogelijk halen de vele schepen hun anker op. De normaal gesproken spannende ankerstart is dit jaar in verband met de wind tegen vervangen door een ankerstart met motorondersteuning. Op de Bontekoe verloopt het allemaal soepel en als één van de eersten passeren we de ´poort‘ waar de tijd geklokt wordt en de motor uitgaat.

Met de wind van voren richting Stavoren

Deze eerste dag van de Klipperrace, zeilen we de Drie Steden Race. Voor de steden Medemblik, Stavoren en Urk liggen drie boeien, waarvan er twee gerond moeten worden. Welke boeien er gerond worden en welke route er gezeild wordt, dat staat elke bemanning vrij. Schipper Hugo en de zijnen hebben er voor gekozen om eerst koers te zetten richting Stavoren. We zeilen aan de wind, wat betekent dat er gekruist moet worden om Stavoren te bereiken. Gelukkig weet iedereen precies wat er moet gebeuren en ronden we de boei bij Stavoren als eerste!

Gezellige strijd

Dan wordt de koers bijgesteld en maken we vaart richting Urk. Het is prachtig zeilweer en de stemming zit er goed in aan boord. Iedereen is vastberaden om de minder rooskleurige uitslagen van de Bontekoe tijdens de eerdere Klipperraces achter zich te laten. Onderweg komen we verschillende tegenstanders op het water tegen. Een prachtig gezicht, wat de onderlinge strijd voor dit weekend even doet vergeten. Want de Klipperrace is niet alleen strijd, het is een weekend waarin het een gezellige drukte is op het IJsselmeer en in Enkhuizen.

Met opgevoerde snelheid terug naar Enkhuizen

Na de boei bij Urk gerond te hebben, is de laatste etappe aangebroken; zo snel mogelijk terug naar Enkhuizen! Met de wind in de rug is het eindelijk tijd om het stagzeil te hijsen! Door dit extra zeil te hijsen weet de Bontekoe de snelheid op te voeren van 6,5 naar 7 knopen. Terwijl het schip zich voortbeweegt door de golven van het IJsselmeer, kunnen de bemanningsleden even genieten van de warme zonnestralen aan dek en de lekkere saucijzenbroodjes. Net als iedereen begint weg te suffen, wordt men abrupt uit de relaxstand gewekt en moet er gegijpt worden om niet van de koers af te raken. De activiteit binnen het team is binnen no time weer terug!

Een warm welkom van luid getoeter

Dan komt Enkhuizen in zicht en beginnen de speculaties. Hoe zou de Bontekoe het vandaag gedaan hebben? Maar eerst moeten we nog over de eindstreep, die gemarkeerd wordt door het finish-schip. Verwelkomd door een luide toeter van het finish-schip passeert de Bontekoe de finish van de Drie Steden Race en kunnen de zeilen gestreken worden. De lege plekken aan de Gependam verraden dat de Bontekoe het vandaag niet slecht gedaan heeft. ‘s Avonds laat komt dan eindelijk de uitslag; de Bontekoe is de eerste dag op de 6e plaats geëindigd! Een prachtig resultaat van een mooie dag op het IJsselmeer, wat moed geeft voor de Olympische Baan die de tweede dag van deze Klipperrace gevaren zal worden.

Ook de tweede dag heeft de Bontekoe het niet slecht gedaan. Met een eindstand van 12e kijkt de bemanning van de Bontekoe terug op geslaagde regatta met vooral veel gezelligheid aan boord!



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: