Stichting VALK (Vliegangstbestrijding Leidse universiteit KLM) helpt al bijna twintig jaar mensen met vliegangst. Het instituut behandelt op basis van jarenlang wetenschappelijk onderzoek mensen met vliegangst en aanverwante klachten in samenwerking met de KLM, de Universiteit Leiden, Transavia.com en Amsterdam Airport Schiphol. Voor het diagnosticeren en het meten van hun behandelmethoden gaat Stichting VALK gebruik maken van QuestManager.

Vliegangst komt op de tweede plaats in het rijtje van veel voorkomende angsten. Eén derde van de volwassen bevolking in de westerse wereld heeft in meer of mindere mate last van vliegangst.

Vliegangst is een bekend en erkend maatschappelijk verschijnsel. Samen met de vakgroep Klinische en Gezondheidspsychologie van de Universiteit Leiden, doet Stichting VALK doorlopend onderzoek naar vliegangstbehandelmethoden.

 

Met QuestManager kan Stichting VALK  de aard en ernst van psychische klachten herhaaldelijk in kaart brengen, met als gevolg dat de kwaliteit van de zorg kan worden geëvalueerd en daardoor worden verbeterd. De invoering van Routine Outcome Monitoring (ROM) leidt tot verhoogde efficiency en kostenbesparing, meer efficiency leidt tot een betere toebedeling van de zorg. De behandeling van cliënten die minder zorg nodig hebben, wordt hierdoor korter. Hierdoor ontstaat ruimte voor intensievere behandelingen van cliënten die dat ook nodig hebben.