(EMEA Persberichten) Online buzz nog niet geland in reiswereld

De Nederlandse online reisbranche kan nog veel leren op het gebied van buzz generatie. Uit onderzoek van Clipit onder 25 Nederlandse online reisorganisaties blijkt dat slechts een klein gedeelte van de branche (effectief) doet aan online PR en buzz generatie. Online Media Monitoring Top 3: Kras, Oad, Thomas Cook. Wat betreft sentiment: in de afgelopen twee maanden kwam Kras naar voren als de online reisaanbieder met de meest negatieve berichtgeving. Neckermann had de meeste positieve berichten op haar naam staan.

Buzz ver te zoeken in online reisbranche
Online buzz gegenereerd door de Nederlandse online reisbranche is ver te zoeken. In de periode tussen 1 mei en 13 juli heeft Clipit de online berichtgeving in online en social media van 25 online en offline reisaanbieders gemeten en geanalyseerd. Wat bleek? Het gemiddelde aantal berichten dat de reisaanbieders per maand genereerden, was 191 niets vergeleken met andere consumentenbranches, als bijvoorbeeld de supermarktbranche, waar het gemiddelde op bijna 1.000 per supermarkt per maand ligt. Online reisaanbieders kunnen nu dus het verschil nog maken door actief aan online PR en reputatiemanagement te gaan doen.

Buzz top drie: Tripoli achtervolgt Kras
De Buzz top 3 in Social Media, als Twitter, Hyves, Facebook, maar ook discussiefora en reacties, wordt aangevoerd door Oad. Met ruim 1.300 berichten in 2,5 maand wordt de reisaanbieder het vaakst genoemd. Thomas Cook en Kras volgen met beide ruim 1.200 berichten. In de totale online media staan dezelfde reisaanbieders, echter in iets andere volgorde. Kras kwam veel in het nieuws door de vliegramp in Tripoli (veel inzittenden boekten via deze reisaanbieder) en ook Oad kreeg een aardige boost mee. De directeur van Oad maakte een opmerking over het verband tussen het wegsaneren van kosten en rampen als deze. Een dag later gaf hij aan inmiddels zijn excuses aangeboden te hebben aan Kras.

Thomas Cook kwam veel in het nieuws door de melding van Brussels Airport dat er vanwege grote drukte een extra vertrekhal werd geopend. Ook de overname van à–ger Tours leverde veel berichten op. Ook publiceerde deze aanbieder, net als Oad, persberichten over de extra vluchten die vanwege de Nederlandse deelname aan de halve finale en finale georganiseerd waren.

Social Media Monitoring Buzz Top 3
1. Oad (1.339)
2. Thomas Cook (1.277)
3. Kras (1.268)

Online Media Monitoring Buzz Top 3
1. Kras (2.325)
2. Oad (2.137)
3. Thomas Cook (1.839)

Kras meest negatief sentiment; Neckermann meest positief in online media
De vliegramp in Tripoli heeft Kras met grote afstand van de overige spelers op de eerste plaats in de top 3 van meest negatieve berichtgeving gezet. Het negatieve nieuws zorgde ervoor dat maar liefst 35,87% van de online berichtgeving over Kras negatief was veel meer dan concurrenten Neckermann en Oad, die op 2 en 3 staan met respectievelijk 12,35% en 11,11%

Neckermann op 2 in de top 3 met meest negatieve berichtgeving komt tevens naar voren als reisaanbieder met de meeste positieve berichtgeving. Met 27,28% blijft Neckermann voor Arke.nl en Sunweb (respectievelijk 20,76% en 20,38%).

Kijk voor het sentiment per reisaanbieder berichtgeving in online media van 1 mei 2010 tot 13 juli 2010 op http://www.clipit.nl/nieuws/artikelen/1663/reisbranche-kan-online-nog-veel-winst-behalen

Op fora wordt het meest negatief gepubliceerd over Kras, Hotelplan en Oad ook deze berichten gingen voornamelijk over de vliegramp in Tripoli. Andere berichten werden geplaatst op fora als Kassa en Radar, waar consumenten discussiëren en klagen over reisaanbieders en hun aanbod of behandeling.

Gebrek aan positieve buzz generatie
Online reisaanbieders kunnen nu nog het verschil maken op het nog relatief lege internet op het gebied van reisaanbieders. De markt kan nog veel leren van andere branches. Positieve buzz wordt bijna niet gegenereerd, terwijl uit eerder onderzoek van Sanoma Digital al bleek dat 83% van de respondenten internet de belangrijkste informatiebron vindt wat betreft het boeken van een reis. 71% boekt ook daadwerkelijk via internet.

Meer informatie en whitepaper
Over dit onderzoek is een whitepaper verschenen. Hierin wordt dieper ingegaan op de online aanwezigheid van 25 Nederlandse online reisaanbieders. Geïnteresseerd? Neem contact op met Hella de Weger via 024-359 37 90 of [email protected]

Over Clipit
Clipit, specialist in online media monitoring, scant 24/7 o.a. persberichten, nieuwssites, discussiefora en social media als Twitter, Hyves en Facebook. In bijna 10.000 bronnen worden dagelijks honderdduizenden berichten gevonden en gefilterd op relevantie voor klanten als Unilever, Vodafone en Apple.

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular