Relatie tussen Search en online bannering sterker dan gedacht



Nijmegen, 3 juni 2009 Voor wie dacht dat online bannering verleden tijd is heeft het mis. Uit onderzoek van iProspect blijkt dat de groep internetgebruikers die op online banners actie onderneemt met een zoekopdracht, bijna net zo groot is als de gebruikers die direct op een banner klikken. Een verassende uitkomst die de relatie tussen Search en online bannering sterk met elkaar verbind.

Online bannering genereert Search
De belangrijkste boodschap die uit het onderzoek naar voren komt is dat online bannering nog steeds erg rendabel is in combinatie met Search. Het onderzoek van iProspect (www.iprospect.nl) toont aan dat bijna de helft van de internetgebruikers die een actie onderneemt na het zien van een online banner, uiteindelijk ook een zoekopdracht uitvoert die gerelateerd is aan de banner die ze gezien hebben. In eerste instantie klikt 31% van de internetgebruikers op de banner en 27% voert een zoekopdracht uit naar het product, merk of bedrijf in een zoekmachine. Opmerkelijk is het hoge percentage dat een zoekopdracht uitvoert, daar waar het klikken op de banner het meest voor de hand ligt.

Van de internetgebruikers gaat 21% gaat direct naar de website van de aanbieder en 9% gaat op zoek naar achtergrondinformatie in social media netwerken. Van alle gebruikers onderneemt 52% direct actie na het zien van de online banner! Ondanks de vele speculaties in de loop van de jaren over online bannering en Search Engine Marketing (SEM), toont het onderzoek aan dat de relatie tussen beide kanalen sterker is dan veel marketeers voorheen dachten.

Search als verzekering voor investering in online bannering
Marketeers die een online bannercampagne starten moeten oppassen dat ze zichzelf niet in de vingers snijden. Naast online bannering is de inzet van SEM van essentieel belang om zo de vraag op te vangen die de online bannercampagne genereert. Zonder de inzet van beide kanalen loopt een marketeer bijna de helft van de potentiële bezoekers aan zijn website mis. Enkel online bannering is niet voldoende.

Een marketeer die investeert in Search naast online bannering, verzekert zich op die manier van een grotere effectiviteit van de online bannercampagne. Om een maximaal rendement uit de campagne te halen is het belangrijk dat de reclame-uitingen van de online banner goed zichtbaar zijn op de website en snel toegankelijk zijn voor bezoekers. Ook dient de website geoptimaliseerd en goed vindbaar te zijn binnen zoekmachines. Een marketeer die hier geen aandacht aan besteed loopt een groot deel van zijn potentiële klanten mis.

Over iProspect
iProspect®, opgericht in 1996, is wereldwijd toonaangevend op het gebied van Zoekmachine Marketing, zowel in Zoekmachine Optimalisatie als in Zoekmachine Adverteren. Het moederbedrijf in de Verenigde Staten is marktleider en wereldwijd werken er zo´n 300 mensen exclusief aan Search Engine Marketing. Hierdoor is een unieke positie op de markt verworven. iProspect opereert in Nederland samen met Search Engine Mediabureau Checkit als onafhankelijk opererende merken van Isobar. Isobar is de digitale tak van Aegis Media en heeft een leidende positie in de Nederlandse online advertising markt.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Noot voor de redactie
Bijlage en beeldmateriaal:
- Dit persbericht staat ook online op http://www.iprospect.com/media/press2009_5_11.htm
Redacties mogen deze teksten en beelden gebruiken onder voorwaarde van vermelding: iProspect http://www.iprospect.nl.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Judith Nissen, Checkit/iProspect, judith@checkit.nl of (024) 359 37 70.



, , , , , , , , , ,

Comments are closed.
%d bloggers liken dit: