Het Commissariaat voor de Media(CvdM)
heeft het voornemen de RVU een boete van 20.000 euro op te leggen
vanwege reclame-uitingen in de uitzendingen over Tony's
Chocolonely in het programma Keuringsdienst van Waarde. De reeks
uitzendingen behandelde het productieproces en het op de markt
brengen van een slaafvrije chocoladereep met de naam Tony’s
Chocolonely. Om de reep te produceren werd door verslaggever Teun
van de Keuken en productiebedrijf Dahl TV het bedrijf Tony’s
Factory BV opgericht. De reep was en is in de detailhandel en via
internet verkrijgbaar.

De chocoladereep diende in de uitzendingen
als journalistiek middel om informatie te krijgen en geven over de
chocolade-industrie. Daarbij werden, in een nieuwe vorm van
onderzoeksjournalistiek, ondernemerschap en onderzoek gecombineerd.
In de context van het programma is het toegestaan het product te
tonen. In een aantal afleveringen is de reep echter zo nadrukkelijk
en positief getoond en besproken, dat er sprake is van
niet-toegestane reclame-uitingen. Een commercieel product wordt
dankzij het programma sterk in de markt gezet. Volgens het
Commissariaat is hiermee de Mediawet overtreden. De hoogte van de
boete is gematigd omdat rekening is gehouden met het experimentele
en journalistieke karakter van het programma.

In een hoorzitting kan de RVU zich nog
verweren tegen de voorgenomen boete.

bron:CvdM