Social media voorspellen uitslag verkiezingen als beste



Maurice de Hond legt het af tegen peilingen op basis van online media

Peilingen op basis van online en social media hebben een grotere correlatie met de uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen van 2010 dan de traditionele peilingen van Maurice de Hond. Dat blijkt uit onderzoek van Clipit. Het bureau, gespecialiseerd in online media monitoring, deed zeven peilingen op basis van het aantal online berichten per partij. De slotpeiling op basis van online media zat dichterbij de uitslag dan de (traditionele en representatieve) slotpeiling van Maurice de Hond.

Online en Social Media: nieuwste onderzoekstrend
In meer dan 8.500 online en social media bronnen werd het aantal berichten geteld waarin partijen genoemd werden. O.a. nieuwswebsites, weblogs, nieuwsbrieven, discussiefora en social media als Twitter, Hyves en Facebook werden meegenomen in het onderzoek. Het aandeel dat partijen hadden ten opzichte van de overige partijen, werd omgerekend naar zetels. (Voorbeeld: als in totaal 220.000 berichten werden gevonden, waarvan VVD in 44.000 berichten genoemd werd, kreeg de partij 20% van de zetels, wat uitkomt op 30 zetels.)

Peiling online en social media hogere correlatie
De zeven peilingen die Clipit deed, hadden allemaal een minimale correlatiecoëfficiënt van 0,8034 met de peilingen van Maurice de Hond. Naarmate de verkiezingen naderden, werd de samenhang tussen de peilingen groter.

Op 9 juni 2010, de dag van de verkiezingen, deed Clipit op basis van gevonden berichten tussen 2 en 8 juni een laatste peiling. Deze peiling had een correlatiecoëfficiënt van 0,9845 met de uitslag hoger dan de correlatie die Maurice de Hond met zijn peiling liet zien; hij kwam uit op 0,9770. De peiling van Clipit lag dus dichterbij de uitslag van de verkiezingen dan de peiling van Maurice de Hond.

Ook opmerkelijk: de peilingen op basis van social en online media wijken in meer gevallen af, maar de maximale afwijking van de uiteindelijke uitslag is wel kleiner dan bij de gevestigde orde. Een voorbeeld: Maurice de Hond zat bij de voorspelling van het aantal zetels van de PVV 6 zetels naast de uiteindelijke uitslag, Clipit slechts 1.

Kijk voor de tabel met het aantal zetels per partij gepeild in slotpeilingen en de verkiezingsuitslag op http://www.clipit.nl/nieuws/artikelen/1660/social-media-voorspellen-uitslag-verkiezingen-als-beste

Revolutie in onderzoeksland?
Net als Jimmy Gilmore (die de uitslagen van de Acadamy Awards allemaal goed voorspelde op basis van social media), zit Clipit er met haar voorspellingen niet ver naast Clipit zat zelfs dichterbij de uiteindelijke resultaten dan het onderzoeksbureau van Maurice de Hond. Gaat online media traditionele onderzoeksmethoden veranderen?

In ieder geval is te zeggen dat er samenhang bestaat tussen de online aanwezigheid van een partij en het stemgedrag van mensen. De analyse van de verkiezingsuitslagen geven weer dat een online mediabeleid gefocust op buzz generatie, een positief effect kunnen hebben op verkiezingsuitslagen.

Whitepaper en meer informatie
Is uw interesse gewekt? Kijk op www.clipit.nl/verkiezingen of neem voor meer informatie contact op. Ook is over dit onderzoek is een whitepaper verschenen. Daarin wordt ingegaan op onderzoeksmethoden en uitslagen, maar ook op andere bevindingen van de Clipit peilingen. Neem contact op met Hella de Weger via 024-3593790 of hella@clipit.nl en vraag hem aan!

Over Clipit
Clipit, specialist in online media monitoring, scant 24/7 o.a. persberichten, nieuwssites, discussiefora en social media als Twitter, Hyves en Facebook. In ruim 8.500 bronnen worden dagelijks honderdduizenden berichten gevonden en gefilterd op relevantie voor klanten als Unilever, Vodafone en Apple.



Comments are closed.