Stijgend budget voor dialoogmarketing – DM Barometer wijst op verandering in verdeling van marketingbudget



Het derde kwartaal van de DM Barometer wijst op een verhoging van het budget voor dialoogmarketing. In vergelijking met vorig jaar wordt er 14,3% meer uitgegeven aan deze vorm van marketing. Het marketingbudget wordt nu vooral gespendeerd aan de eigen website, geadresseerd huiswerk en e-mail marketing, aldus de berichtgeving over de DM Barometer, een door DDMA, OMG/Mailmedia en Tijdschrift voor Marketing gehouden enquête. De verwachtingen zijn dat ook customer engagement een grotere rol gaat spelen binnen de verdeling van het budget.

12-10-2009, Hilversum, door Sebastian Paulke - Uit de resultaten van de DM Barometer, een enquete onder de abonnees van het DDMA, blijkt dat er dit jaar gemiddeld 43% van het marketingbudget aan dialoogmarketing is besteed. In het eerste kwartaal van 2009 was dit nog 13,2% minder. Een kwart van de geënquêteerden verwacht echter wel een daling van deze uitgaven, mede dankzij de financiële crisis. Ruim de helft van de ondervraagde marketeers voorziet echter nog meer stijging in het budget voor (dialoog)marketing.

Ook experts in de branche zien hogere uitgaven als het gaat om het binden van klanten dankzij een geavanceerd CRM die het gedrag van de doelgroep in kaart brengt, het zogenaamde Customer Engagement. Zo ook Hayo Baas, Business Solutions Consultant bij Alterian, http://www.alterian.nl. â€Å“Wij zien een stijgende interesse voor dialoogmarketing. Door effectieve inzet van de verschillende kanalen, directe communicatie en doelgericht contact met de doelgroep, krijgen klanten het gevoel dat ze deel uit maken van een persoonlijke dialoog. Customer Engagement levert organisaties niet alleen direct resultaat op, maar door in te spelen op individuele wensen en behoeftes zijn ze tevens in staat continue verbeterde resultaten te realiseren. , aldus Baas.

De ondervraagde marketeers hebben verschillende redenen om te kiezen voor dialoogmarketing. Ruim 95% geeft als belangrijkste reden de kostenefficiency, een belangrijk punt van dialoogmarketing. Segmentatiemogelijkheden en accountability zijn tevens belangrijke punten voor de geënquêteerde marketeers, met respectievelijk 86 en 80 procent. Consumentenirritatie en zelfregulering zijn punten die de marketeers het minst beïnvloeden bij het kiezen voor dialoogmarketing.

"Het blijkt dat marketing in een midlife crisis verkeert: budgetten worden geknepen, de invloed van marketing in de board room neemt af, marketeers slagen er onvoldoende in de onderneming marktgericht te maken, en kunnen niet aantonen wat het rendement van hun uitgaven is, aldus John Koster, hoogleraar aan de Nyenrode Business Universiteit, op Molblog. Dialoogmarketing moet aan dat laatste punt een einde kunnen maken volgens de ondervraagde marketeers, die daarom ook de uitgaven voor dialoog marketing zien stijgen.

â€Å“Dialoogmarketing is niet alleen een vooruitgang voor de marketing, maar heeft daarnaast als grootste voordeel dat er precies kan worden nagegaan welke uitgegeven euro hoeveel heeft opgeleverd. Marketing wordt hierdoor accountable, volgens Hayo Baas van Alterian, een bedrijf dat meer dan 1.000 bedrijven steunt in hun ontwikkelingen op het gebied van dialoogmarketing en marketingtechnologie.

De DM Barometer is een enquête die twee keer in het jaar wordt gehouden. â€Å“De DM Barometer enquête bestaat uit meerkeuzevragen, een aantal open vragen en stellingen. Ook zijn er enkele terugkerende vragen waarmee inzicht wordt verkregen in de trends op de lange termijn. De enquête wordt elke keer zodanig aangepast dat deze aansluit op de huidige trends en ontwikkelingen waardoor de DM Barometer interessante bevindingen blijft opleveren, aldus de website van Marketing Online. Alle overige uitkomsten zijn na te lezen op http://www.marketingonline.nl/nieuws/moduleitem56290.html.

Website: http://www.wortundwelt.de



, , , , , , , , , , , ,

Comments are closed.
%d bloggers liken dit: