Technische Unie neemt eerste volledig elektrische vrachtwagen in gebruik



(Persbericht) Elektrische vrachtwagen
Vanaf vandaag verzorgt Technische Unie de dagelijkse distributie in de regio Amsterdam met een volledig elektrische vrachtwagen. Technische Unie, dé groothandel in technische installatiematerialen, draagt hiermee bij aan een beter leefklimaat. Daarnaast past de inzet van de elektrische vrachtwagen uitstekend binnen de doelstelling van Technische Unie om de CO2-uitstoot van haar onderneming in 2015 met tien procent te reduceren.

Netto laadvermogen
De elektrische vrachtwagen van Technische Unie heeft een actieradius van 180 kilometer (gemeten op basis van de Europese NEDC ritcyclus), een netto laadvermogen van 3800 kilogram en een topsnelheid van 89 kilometer per uur. Deze combinatie van eigenschappen maakt de wagen bij uitstek geschikt voor de dagelijkse distributie naar adressen in een groot stedelijk gebied.

Elektromotor en batterijboxen
De volledig elektrisch aangedreven truck is ontwikkeld door All Green Vehicles uit Oosterhout, met ondersteuning van de Nederlandse importeur MAN truck & bus. Het voertuig maakt gebruik van een 12 tons MAN TGL chassiscabine. Alle dieselcomponenten zijn vervangen door een 150 kW elektromotor en een tandwielbox, die met behulp van een cardanas de originele achteras aandrijft. Onder de cabine en binnen de wielbasis bevinden zich batterijboxen met een gezamenlijke capaciteit van 160 kWh. De originele voertuigaccu‘s zijn behouden om alle bediening, verlichting en laadklep van stroom te voorzien en worden vanuit het batterijpakket gevoed. De stuurbekrachtigings-, rem- en luchtveringfuncties worden door separate elektromotoren aangestuurd. Het standaard laadpakket zorgt bij een volledig leeg batterijpakket voor een laadtijd van circa dertien uur.



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: