Het plaatsen van trailers bij entertainment producten, zoals DVD’s en videogames, is een groot succes gebleken. In het zich steeds verder ontwikkelende internet landschap worden beelden steeds belangrijker dan tekst. Wie succes wil hebben op het internet zal de bezoeker moeten aanspreken door te visualiseren. Eén van de sterkste methodes daarvoor, mede doordat breedband internet de boventoon voert, is door gebruik te maken van korte filmpjes, zoals trailers.

Omdat het verzamelen en bijhouden van deze trailers een tijdrovende zaak is, is TrailerUniverse een B2B dienst begonnen op het gebied van film-, DVD- en gametrailers met als doel om als intermediar op te treden tussen de diverse aanbieders van trailercontent en de eindgebruikers. TrailerUniverse heeft afspraken gemaakt met vrijwel alle aanbieders van films, DVD’s en games voor alle platforms en beschikt daardoor over een zeer ruim en compleet assortiment.
TrailerUniverse is gestart medio november 2006 met het plaatsen van film-, DVD- en gametrailers bij de producten van vooraanstaand mediawinkel Bol.com. Daarnaast lopen er verschillende pilots met diverse andere mediawinkels en informatieve portals. De database bevat inmiddels ruim 6500 titels die dagelijks uitgebreid wordt. Deze trailers zijn door de consument te bekijken in drie verschillende bitrates; 1500 kbps, 750 kbps en 250 kbps om de meest gebruikte download-snelheden tegemoet te komen. Later dit jaar zal alles zelfs in Flash Video beschikbaar zijn.
Michel Schaeffer, Marketing Directeur bol.com, zegt “De reden dat we trailers gebruiken is dat we onze klanten en bezoekers een zo goed mogelijk beeld willen geven van hetgeen te koop is in onze winkel. Omdat mensen bij ons toch al online zijn, kunnen ze heel gemakkelijk een zeer goed beeld krijgen van de films en games die we in ons assortiment hebben. Met name de rijkere winkelervaring is iets wat een steeds belangrijkere rol gaat spelen bij het online winkelen. Kortom, een belangrijke toevoeging aan onze winkelervaring.
Doordat de consument na het bekijken van de desbetreffende trailer beter ingelicht is over het product, beelden zeggen immers meer dan duizend woorden, is ook de drempel tot aanschaf van het artikel verlaagd. Gebleken is dan ook dat een product significant meer verkoopt mét trailer dan zonder trailer.
Over bol.com
Sinds de start in maart 1999 van bol.com in Nederland zijn meer dan 17 miljoen bestelde producten afgeleverd. In Nederland zijn ruim twee miljoen mensen klant bij bol.com. Bol.com is daarmee marktleider op het gebied van online verkoop van mediaproducten en de grootste internetwinkel van Nederland. Uit marktonderzoek blijkt dat bol.com bij Nederlanders tevens de populairste internetwinkel is. Bol.com werd in 2006 drie maal onderscheiden. In maart ontving bol.com twee Thuiswinkelawards: de Publieksprijs in de categorie multimedia en de gouden Vakprijs, waarmee bol.com de ‘Beste Thuiswinkel 2006’ is. In november werd bol.com door consumenten uitgeroepen tot ‘Beste webwinkel’ bij de verkiezing ‘Beste Winkelketen van Nederland’.
Over TrailerUniverse.com
Trailer Universe is in juni 2006 van start gegaan om haar idee voor te leggen aan potentiele afnemers. In 2004 zijn de eerste gesprekken van start gegaan met verschillende film maatschappijen. Om compleet te zijn voor mediawinkels zijn medio 2006 gesprekken gestart met game maatschappijen. Na drie jaar staat nu een volwaardig concept dat dient als distributie platform voor online promotiemateriaal voor film, DVD en games.
Bron:Trailer Universe