Trouwkaarten als graadmeter voor recessie



Zoals bijna elke bedrijfstak ondervindt ook de trouwbranche de gevolgen van de recessie. Het lijkt erop dat mannen toch even wachten met de grote vraag tot het financiële klimaat aantrekt, want een bruiloft kost tenslotte geld. Uit recent onderzoek van het CBS bleek al dat er naar verwachting 3.500 minder huwelijken gesloten worden in 2009 dan in 2008 (bron: CBS).
Uit onderstaande trendlijn van Google zoekgedrag (bron: Insights for Search), zien we dat jaarlijks het aantal aanvragen naar trouwkaarten aantrekt in de laatste twee weken van het jaar. Toch zien we dat het zoeken naar trouwkaarten online afneemt, wat zeer opvallend te noemen is. Trouwkaarten lijken juist uitermate geschikt om online te bestellen.

Trouwkaarten specialist Fleur Croes van Kaartklaar - Trouwkaarten:“ Veel aanstaande bruidsparen versturen hun trouwkaarten maanden voor hun voorgenomen huwelijk. Men wil graag dat alle belangrijke mensen in hun leven bij het huwelijk aanwezig zijn en dus is het verstandig de datum ruim van tevoren kenbaar te maken. De vraag is in de afgelopen maanden inderdaad lager geweest dan voorheen. In vergelijking met de afgelopen 8 jaar kunnen we zeker spreken van een dip. Dit hoor ik ook van mijn collega‘s uit de trouwbranche. Aan de andere kant zie je ook dat de vraag naar unieke trouwkaarten toeneemt. Mensen willen toch graag een eigen en uniek ontwerp in plaats van een massaproduct.”
Toch zijn er ook mensen die juist in deze tijd hun bruiloft plannen en regelen , want ook wat betreft aanbod valt er veel te onderhandelen. Bijvoorbeeld bij trouwlocaties, cateraars, weddingplanners, bloemisten etc. Vaak is er toch iets meer ruimte voor een scherpere prijs.



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: