Sassenheim 15 juni 2009 Vaderdag is ook in 2009 een geliefde dag. Meer dan 70 % van de Nederlandse vaders zou graag een cadeau willen ontvangen op Vaderdag 2009. Bijna eenzelfde percentage vaders heeft ook in 2008 al een cadeau voor Vaderdag gekregen; met andere woorden ook dit jaar ontvangt vader in 7 van de 10 Nederlandse gezinnen een cadeau. Bij Moederdag ligt dat percentage nog hoger, namelijk zo´n 85 % van de moeders heeft dit jaar een cadeau gekregen van leden uit het gezin. Dit blijkt uit een onderzoek doormiddel van een representatieve steekproef onder 525 Nederlanders van 18 jaar en ouder dat in opdracht van Kega te Sassenheim is gehouden.

De cadeaus voor Vaderdag (en Moederdag) worden niet alleen door kinderen gegeven. In ruim eenderde van de gevallen kregen moeders op Moederdag een cadeau van hun partner, dit jaar zal ook ruim eenderde van de vaders met Vaderdag een cadeau van hun partner krijgen. Meestal gaat het hierbij om gezinnen met kinderen, maar ook bij kinderloze stellen geeft rond 10 % van de partners iets aan elkaar cadeau op Vaderdag en/of Moederdag.

Daarnaast ontvangen vaders niet alleen van kinderen en van hun partners een cadeau; ook 82% van de vaders die zelf nog een vader hebben, geeft de eigen vader ook een cadeau op Vaderdag. Voor moeders die zelf nog een moeder hebben is dat percentage nagenoeg gelijk. Er blijkt daarbij een samenhang te bestaan tussen zelf cadeaus krijgen en zelf cadeaus geven: de kans dat iemand zijn eigen vader of moeder een cadeau geeft op Vaderdag of Moederdag neemt sterk af wanneer men zelf van de eigen kinderen of partner geen cadeau gekregen heeft.

Het onderzoek laat zien dat de verschillen tussen Vaderdag en Moederdag vrij gering zijn, al ontvangen moeders met Moederdag in meer gezinnen een cadeau dan vaders op dan Vaderdag. Het meest gegeven cadeau op Vaderdag is een door de kinderen zelf gemaakt knutselwerkje. Als het over in de winkel gekochte cadeaus gegeven door de kinderen gaat, scoort op Vaderdag cosmetica het hoogst (aan 14 % van alle vaders) gevolgd door boeken of drank (beide 7 %), cadeaubonnen en gereedschappen (beide 5 %). Bij de cadeaus die vaders op Vaderdag van hun partner krijgen scoren cosmetica (29 %) en kleding (10 %) het hoogst. De top drie van geschenken op Moederdag werd aangevoerd door bloemen (29 %), cosmetica (21 %) en iets zelfgemaakts door de kinderen (19 %). Bij de cadeaus die moeders van hun partner krijgen komen bloemen ook op de eerste plaats (48 %) gevolgd door cosmetica (22 %).

De cadeaus die moeder op Moederdag ontvangt, komen in grote lijnen overeen met wat ze zelf zou willen krijgen, het wensenlijstje van vader is toch wel anders dan datgene wat ze krijgen: bovenaan staat met stip met 32 % de wens voor een elektronische gadget, variërend van een Tomtom tot een iPod, daarna komen (alle drie met 16 %) boeken, dvd´s en ´een lekkere parfum´. Moeder is vooral blij met een zelfgemaakte gift en bloemen en dat ontvangt ze ook veelal.

Het onderzoek is in opdracht van Kega in de aanloop van Moederdag en Vaderdag 2009 gehouden via het panel van PanelClix, de programmering werd uitgevoerd door Isiz te Amsterdam. Kega onderzoekt aansluitend op dit onderzoek nu wat de rol is die retailers spelen bij Vader- en Moederdag.

Over Kega:
Kega is een expert op het gebied van actiemarketing. Het bureau is gericht op de retailbranche en retailgerichte merken. Bij de it-tak van Kega komen kennis op het snijvlak van ICT en marketing samen.
Naast andere online en offline marketing-activiteiten, organiseert Kega informatiestromen en maakt gebruik van nieuwe nieuwe mogelijkheden om informatie te vinden en te delen. Kega gebruikt hiervoor zowel externe als in huis ontwikkelde WEBbased applicaties zodat de complexiteit vermindert en beheersbaarheid van websites wordt vergroot.

Kega is opgericht 1994. Enkele klanten zijn: FotoQuelle, Bike Totaal, Trendhopper, Primera, Kwantum, The Read Shop, Gerritse, Plantage boekhandel, Rabobank, WWF, Aktiesport en Welkoop. Kega is gevestigd in Sassenheim. Er werken ruim 60 mensen.
Meer informatie over Kega is beschikbaar op: www.kega.nl

Noot voor de redactie:
Voor meer informatie of hoge resolutie beeldmateriaal kunt u contact opnemen met onderstaande contactpersoon of mailen naar [email protected].

Contact:

Kega Research
Evelien Schrijver
Tel: 0252- 750275
Email: [email protected]

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular