Telemarketingbedrijven worden verplicht
een centraal 'bel-me-niet-register' te raadplegen, voordat zij
mensen thuis bellen. Hiermee wil PvdA staatssecretaris Heemskerk
(EZ) irritatie over ongewenste telefoontjes tegengaan.

Uit onderzoek blijkt dat meer dan 90% van
de consumenten geen prijs stelt op ongevraagde telefoontjes van
aanbieders van goederen of diensten (telemarketing). 56% van de
consumenten vindt de telefoongesprekken zo storend dat zij zich
hiervoor willen laten afsluiten.

Nu kunnen zij dat doen bij Stichting
Infofilter. Telemarketingbedrijven zijn echter niet wettelijk
verplicht de bestanden van Infofilter te gebruiken. Ook is
Infofilter bij tweederde van de consumenten niet bekend.

Volgens staatssecretaris Heemskerk is
daarom een wettelijk verplicht bel-me-niet-register nodig om de
irritatie bij de consument weg te nemen.

Register

Consumenten kunnen zich eenmalig bij het
register aanmelden als ze niet meer gebeld willen worden door
telemarketingbedrijven. Ook moeten de bedrijven mensen voortaan
actief de mogelijkheid bieden om zich af te melden voor ongevraagde
telefoontjes.

Volgens Heemskerk lijkt de OPTA
(Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit) de geschiktste
organisatie om het register bij onder te brengen.

Staatssecretaris Heemskerk is van plan de
maatregelen begin 2008 in werking te laten treden. Hij heeft het
onderzoek naar de Tweede Kamer gestuurd.

Bron: EZ