Werkzoekende marketeers sneller aan de slag na training in online marketing



Uit onderzoek van Mediaflex Trainingen, gehouden onder een groep werkzoekende marketeers, blijkt dat 46% na het volgen van de training online marketing een baan in dit vakgebied heeft gevonden. Dit is het positieve resultaat van het UWV en Mediaflex Trainingen die dit opleidingstraject bekostigd hebben.

Arbeidsmarkt
Hoewel de arbeidsmarkt nog vrij star is, is er een duidelijke trend zichtbaar in de toenemende vraag naar marketeers met online kennis. De verwachting is dat deze groei zich in de toekomst voortzet. "Sinds 3 à 4 jaar zien wij een sterke toename van vacatures waarin een online component zit.", bevestigt Robert Smit, oprichter van Mediaflex Trainingen.

De toenemende vraag houdt verband met het steeds belangrijker worden van de inzet van online marketing door bedrijven in hun campagnes. Zo is bijvoorbeeld ruim 88% van de bedrijven actief met social media (Hyves, Linkedin, Facebook). Dit blijkt uit een recent onderzoek van Olaf Molenaar, online marketeer en social media specialist. Bedrijven zien steeds meer in dat zij door de inzet van online marketing hun doelgroep doelgerichter en kostenefficiënt kunnen bereiken.

Resultaten van het onderzoek
Uit de resultaten blijkt dat de deelnemers zich een betere gesprekspartner voelen op het gebied van online marketing. Van de deelnemers die een baan hebben gevonden, is ongeveer de helft nu werkzaam in de online marketing. Robert Smit verklaart dit positieve resultaat als volgt: "We stemmen de onderwerpen van de training online marketing af op de vraag van de markt op dat moment. Daarbij zorgen wij dat de inhoud van de training niet alleen theorie bevat maar ook gericht is op praktische toepasbaarheid.”

Ook werkgevers zien de voordelen van de training. Marcel Molenaar, Commercial Director van OMG/Mailmedia zegt: "Sollicitanten komen bij ons beter voorbereid op sollicitatiegesprek. We merken direct of zij het online medialandschap in de breedte kennen en kunnen daardoor ook gemakkelijker van gedachten wisselen over een passende vacature."

Ook deelnemers die op dit moment nog geen werk hebben zien de toekomst positief in. Ze geven aan dat ze dankzij de training van Mediaflex op meer vacatures kunnen reageren dan voorheen. Ook worden ze vaker uitgenodigd voor sollicitatiegesprekken. Het zal een kwestie van tijd zijn dat ook deze mensen aan de slag zijn.

Conclusie
Ondanks dat het jaarbudget voor trainingen via het UWV zo goed als op is en het de vraag is of er in de toekomst nog budget beschikbaar gemaakt wordt, helpen de gefinancierde trainingen wel degelijk om werkzoekenden weer aan de slag te krijgen. Gezien de stijgende vraag naar Online Professionals op de arbeidsmarkt zou het UWV er goed aan doen om deze succesvolle investering door te trekken.

Noot voor de redactie:
Voor meer informatie of vragen over Mediaflex Trainingen kunt u contact opnemen met Robert Smit, tel. 0346 569922. U kunt ook terecht op de website.



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: