Woningen nog steeds lang te koop



Meppel- In het 1e kwartaal van dit jaar stond een woning in de regio ZW-Drenthe gemiddeld 170 dagen te koop. Dit is een stijging van ongeveer 25 dagen ten opzichte van het 4e kwartaal van vorig jaar. (bron NVM) Doordat woningen zo lang te koop staan is het verstandig om deze zo goed en mooi mogelijk te presenteren op bijvoorbeeld internet, de etalage van de makelaar en andere media. Veel mensen denken dat als het huis maar opgeruimd is de woning wel klaar is om hem te verkopen.”Helaas is dit niet het geval. Op het moment dat je je huis in de verkoop zet is het een marketingobject die je zo goed mogelijk in de markt moet zetten zodat je het snel verkoopt. Vers gebakken appeltaart en een bloemetje op tafel is echt niet mee voldoende. “Ik vergelijk een huis altijd met een auto die je verkoopt, deze poets je mooi op en zorgt dat alle krasje en roestplekjes weg zijn zodat hij meer geld oplevert en sneller verkoopt. Een huis heeft een waarde die vele malen hoger is en hier wordt vaak alleen maar een beetje gepoetst en voor de rest “moeten ze er maar doorheen kijken”. Helaas werkt het in de praktijk niet zo.” Aldus Patricia Klooster, eigenaar van Suitable Home uit Meppel. Uit onderzoek is gebleken dat woningen waarbij een stylist de verkoopstyling op zich neemt, veel sneller worden verkocht tegen een hogere opbrengst. Dit betekend dat de kosten die voor woningpresentie worden gemaakt dubbel en dwars worden terug verdiend. “Bovendien proberen we zoveel mogelijk meubels en accessoires van de woningeigenaar zelf te gebruiken zodat de kosten beperkt blijven. Laats nog, ik werd gevraagd om een woning te stylen en te fotograferen die al ruim een jaar te koop stond. Er kwamen weinig kijkers op af omdat de ruimtes niet goed werden weergegeven op de foto‘s die de makelaar had gemaakt. Na de styling kwamen er gelijk 2 kijkers op af en 1 daarvan kwam binnen een week terug met een aankoopmakelaar!”

Verkoopstyling is nog vrij onbekend in ons land. Het is overgewaaid uit de Verenigde Staten. Inmiddels is het daar heel normaal om verkoopstyling toe te passen en in de VS worden dan ook bijna geen woning meer verkocht zonder dat er een stylist is geweest. “Ik zelf spreek trouwens liever over ´woning presentatie‘ dan over ´verkoopstyling‘ omdat dit gewoon wat duidelijker is voor de klant. Daarnaast is er de laatste tijd een wildgroei aan verkoopstylisten ontstaan omdat het een relatief nieuw beroep is waardoor vooral makelaars hiermee overspoeld zijn. ” Suitable Home is als enige in Drenthe aangesloten bij het LNV, dit is het eerste en oudste Verkoopstylisten Netwerk in Nederland. Daarnaast heeft Patricia Klooster haar opleiding gevolgd bij Styling Concept Group welke onlangs is beloont met het Europees Qfor kwaliteitslabel welke daarmee de enige onafhankelijk erkende opleidingsverstrekker is in het vakgebied van verkoopstyling o.g. in de Benelux en omringende landen.

Voor een makelaar is verkoopstyling ook een goede aanvulling op zijn diensten omdat hij minder bezichtigingen hoeft te doen. Dit scheelt tijd en dus geld. “Toch heb ik gemerkt dat makelaars wat huiverig zijn voor verkoopstyling. Ze vinden het moeilijk om tegen de klant te zeggen dat de woning een verkoopstyling nodig heeft omdat ze dan bang zijn dat de klant denkt dat hun interieur niet goed is en de hij naar een andere makelaar stapt.
"Wel te begrijpen maar totaal onnodig.” Aldus Patricia Klooster. “Dit omdat in principe elke woning wel wat hulp kan gebruiken, hoe mooi de woning ook is. Een bewoner wordt ´blind‘ voor zijn eigen huis en ziet de woning in feite door een roze bril. Ik ben ervoor opgeleid om te vertellen hoe een goede woningpresentatie werkt en dat het geen aanval op de levensstijl van de bewoner is.”
Kijk voor meer informatie op www.suitable-home.nl.



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: