Adverteren van gezonde voeding zinloos



Ook producenten van gezonde voeding moeten niet adverteren. De consument van nu scheidt haarfijn de 'neppers' van de 'echies'. Reclame is bij uitstek een 
medium dat niet 'authentiek' meer is. Veel beter is het communicatiebudget aan  
te wenden voor het organiseren van continue gebeurtenissen rondom gezonde  
producten of diensten. Met die boodschap prikkelt Joseph Pine op 14 juni de  
gasten van het congres P+@ Work: Gezondheid als Marketinginstrument. De  
Amerikaanse hoogleraar Pine is de wereldberoemde marketeer van de  
'Experience Economy'.  

Hoe kunnen duurzame ondernemingen hun gezonde of biologische producten tot  
een betekenisvolle belevenis maken? Op die vraag krijgen de congresgangers op  
14 juni antwoorden van Pine. Zijn nieuwste boek gaat over 'Authenticity'. Pine: 'Er  
is een nieuwe consumentenwens ontstaan. De wens naar echtheid, geschreven  
in kapitalen. In een wereld die steeds meer onwerkelijk wordt, laten consumenten  
hun koopbeslissing afhangen van de vraag hoe oprecht ze het aanbod beleven.  
Om het plat te zeggen: aanbiedingen moeten echt waar zijn.' Zeker tv-reclames  
worden volgens Pine echter niet niet als onrealistisch beleefd. Adverteren is  
daarom vrijwel- zinloos geworden, omdat bijna niemand meer de inhoud serieus  
neemt. De thema s van nu zijn volgens Pine: transparantie en duurzaamheid en  
een nieuwe relatie tot gezondheid.  
 
Dat levert op het congres van P+ interessante vragen op. Hoe slim was het van de  
Nederlandse overheid om miljoenen euro s te steken in de reclamecampagne  
Biologisch, heel logisch? Het eerste boek van Pine was toen al uit. Had Max  
Havelaar beter moeten weten, om met een dure advertentiecampage het imago  
van de gecertificeerde koffie te verhogen?  
 
Vervolgvraag: wat kunnen producenten van gezondheidsproducten dan doen?  
Op dat antwoord moet nog even gewacht worden. In een congrespresentatie heeft  
Pine al eens zijn bewondering getoond voor een boerderij, waar kinderen een  
hele dag voor boer mogen spelen.  's Ochtends vroeg koeien melken, eten geven,  
uitmesten, het land op... Om aan het einde van de dag ook nog eens met zakken  
vol verse landbouwproducten naar huis te gaan. En dit alles tegen een entreeprijs  
waar een pretpark jaloers op zou zijn.  
'
bron:P+



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: