Amsterdamse Zusters bekostigen daklozenopvang met uniek initiatief



Streetvertising maakt adverteren op A-locatie mogelijk 

  

Amsterdam, 24 november 2004 - Vanaf vandaag lopen op alle A-locaties in

Amsterdam levende advertenties rond. Tientallen daklozen zetten zich in om de

aandacht van het publiek te vestigen op de reclame-uitingen die zij op hun jas

dragen. Streetvertising, zo noemen initiatiefnemers van het project, zusters

Augustinessen, de campagne. De nonnenorde biedt bedrijven, in ruil voor een

donatie, de mogelijkheid om op sociaal verantwoorde manier te adverteren. De

zusters geven de daklozen een warme jas met op de rug een uiting van een

donateur.  

  

Doelstelling van deze actie is het inzamelen van geld dat de voortgang van de

opvang door het klooster in de Amsterdamse Warmoesstraat moet garanderen. De

zusters Augustinessen vangen vrouwen en dakloze moeders op, die op welke wijze

dan ook in de problemen zijn geraakt. Daarnaast geven zij dagelijks eten, zorg

en aandacht aan dakloze mannen. 'Wij noemen deze mensen liever mensen van de

straat', zeggen de zusters. 'Het woord zwerver of dakloze geeft direct een

bepaald beeld dat niet zo fijn is voor deze mensen.'  

  

De zusters gaven een deel van hun eigen kamers op om meer ruimte voor opvang van

vrouwen, meisjes en kinderen te creëren. Door de verbouwing kunnen er meer

mensen terecht, geen 15 maar 31. Drie van de extra kamers hebben zelfs een

douche en toilet voor hen die langer dan een paar nachten blijven. Jaarlijks

vangen de zusters meer dan driehonderd personen op. Een kwart hiervan zijn

kinderen.  

  

'De opvang kost veel geld', weet Tjerk, man van de straat. 'Ik ben blij dat wij

nu iets terug kunnen doen voor de zusters die ons altijd zo liefdevol en

onvoorwaardelijk helpen.' De zusters zorgen zelf voor de werving van donateurs.

Maar liefst 50 daklozen hebben zich vrijwillig aangemeld om een handje te

helpen deze bedrijven waar voor hun geld te geven. De zusters Augustinessen

bedanken alle deelnemende daklozen op hun beurt weer door een paar

onvergetelijke avonden voor ze te verzorgen. Op Sinterklaasavond komt de

Goedheiligman bij het klooster langs om cadeaus uit te delen. Ook zijn de

daklozen uitgenodigd om als eregast een voetbalwedstrijd van Ajax bij te wonen.

 

  

De eerste donateur is al gevonden. IJsfabrikant Ben & Jerry's zal de komende

maanden duidelijk in het straatbeeld van de Amsterdamse binnenstad

vertegenwoordigd zijn.'Sociaal verantwoord ondernemen past van oudsher bij

ons', zegt Rens Groeneveld,'King kone' van Ben & Jerry's in Nederland. 'Vanwege

de puurheid van het initiatief ondersteunen wij dit van harte, vanwege de

onvoorwaardelijke steun van de zusters aan de mensen van de straat. Ik moedig

de rest van het Nederlandse bedrijfsleven aan ons voorbeeld te volgen.'

Bron: GCI Holland PR



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: