Streetvertising maakt adverteren op A-locatie mogelijk
Amsterdam, 24 november 2004 - Vanaf vandaag lopen op alle A-locaties in
Amsterdam levende advertenties rond. Tientallen daklozen zetten zich in om de
aandacht van het publiek te vestigen op de reclame-uitingen die zij op hun jas
dragen. Streetvertising, zo noemen initiatiefnemers van het project, zusters
Augustinessen, de campagne. De nonnenorde biedt bedrijven, in ruil voor een
donatie, de mogelijkheid om op sociaal verantwoorde manier te adverteren. De
zusters geven de daklozen een warme jas met op de rug een uiting van een
donateur.
Doelstelling van deze actie is het inzamelen van geld dat de voortgang van de
opvang door het klooster in de Amsterdamse Warmoesstraat moet garanderen. De
zusters Augustinessen vangen vrouwen en dakloze moeders op, die op welke wijze
dan ook in de problemen zijn geraakt. Daarnaast geven zij dagelijks eten, zorg
en aandacht aan dakloze mannen. 'Wij noemen deze mensen liever mensen van de
straat', zeggen de zusters. 'Het woord zwerver of dakloze geeft direct een
bepaald beeld dat niet zo fijn is voor deze mensen.'
De zusters gaven een deel van hun eigen kamers op om meer ruimte voor opvang van
vrouwen, meisjes en kinderen te creëren. Door de verbouwing kunnen er meer
mensen terecht, geen 15 maar 31. Drie van de extra kamers hebben zelfs een
douche en toilet voor hen die langer dan een paar nachten blijven. Jaarlijks
vangen de zusters meer dan driehonderd personen op. Een kwart hiervan zijn
kinderen.
'De opvang kost veel geld', weet Tjerk, man van de straat. 'Ik ben blij dat wij
nu iets terug kunnen doen voor de zusters die ons altijd zo liefdevol en
onvoorwaardelijk helpen.' De zusters zorgen zelf voor de werving van donateurs.
Maar liefst 50 daklozen hebben zich vrijwillig aangemeld om een handje te
helpen deze bedrijven waar voor hun geld te geven. De zusters Augustinessen
bedanken alle deelnemende daklozen op hun beurt weer door een paar
onvergetelijke avonden voor ze te verzorgen. Op Sinterklaasavond komt de
Goedheiligman bij het klooster langs om cadeaus uit te delen. Ook zijn de
daklozen uitgenodigd om als eregast een voetbalwedstrijd van Ajax bij te wonen.
De eerste donateur is al gevonden. IJsfabrikant Ben & Jerry's zal de komende
maanden duidelijk in het straatbeeld van de Amsterdamse binnenstad
vertegenwoordigd zijn.'Sociaal verantwoord ondernemen past van oudsher bij
ons', zegt Rens Groeneveld,'King kone' van Ben & Jerry's in Nederland. 'Vanwege
de puurheid van het initiatief ondersteunen wij dit van harte, vanwege de
onvoorwaardelijke steun van de zusters aan de mensen van de straat. Ik moedig
de rest van het Nederlandse bedrijfsleven aan ons voorbeeld te volgen.'
Bron: GCI Holland PR