De Nederlandse horecamarkt serveert zo‘˜n 200 miljoen hoofdgerechten per jaar, in het weekend worden dagelijks bijna twee keer zoveel hoofdgerechten geserveerd dan op doordeweekse dagen. Volgend op ´FSP II; Voorgerechten‘˜, gaat de derde en nieuwste editie van het FoodServicePeil Horeca in op het onderwerp à¢â‚¬Å“Hoofdgerechtenà¢â‚¬ .

FoodServicePeil (FSP) is een marktdefiniërend onderzoek van Foodinc. met Het Nederlands Kokspanel In maart 2010 namen de chef-koks van Het Nederlands Kokspanel in groten getale deel aan de online vragenlijst over onder andere het assortiment hoofdgerechten, bijgerechten en saus. Met betrekking tot het assortiment hoofdgerechten toont het onderzoek aan dat vrijwel alle horecagelegenheden vlees- en visgerechten op de menukaart hebben staan, vleesgerechten worden gemarkeerd als het meest populaire hoofdgerecht bij de horecagasten en de bereidingswijze à¢â‚¬Å“bakkenà¢â‚¬ is voor zowel vlees als vis de meest gehanteerde bereidingswijze.

Het onderzoek maakt onderscheid tussen verschillende subsegmenten binnen de horeca; hotel-restaurants, restaurants en eetcafà©s/bistro's/brasseriën. Vaak blijkt dit laatst genoemde subsegment een afwijkend beleid te hanteren. Zo wijkt het prijsbeleid en de assortimentssamenstelling van eetcafà©s/bistro's/brasseriën af van (hotel-)restaurants en wordt er enigszins meer gekozen voor eigen bereiding ten opzichte van basisbereidingen bijvoorbeeld met betrekking tot warme saus en brood.

Als voorbode op de zesde editie van het FoodServicePeil, waarin trends en ontwikkelingen binnen de horecamarkt uitgebreid besproken worden, is ditmaal alvast ingegaan op trends en ontwikkelingen op het gebied van hoofdgerechten. De chef-koks werd gevraagd naar hun inspiratiebron voor het bedenken of samenstellen van nieuwe hoofdgerechten en hun toekomstverwachting voor enkele trends die op dit moment de boventoon lijken te voeren.

Het grootste deel van de koks haalt hun inspiratie voor hoofdgerechten uit de vakbladen, meer dan 80% maakt ook (weleens) gebruik van suggesties van leveranciers. Het aanbieden van biologische producten is volgens de chefs de belangrijkste trend welke ook de komende jaren bepalend zal blijven, een afname van het zoutgebruik wordt niet als trend van de toekomst gezien.

Als laatste in de rij onderzoeken met betrekking tot de verschillende gangen, staat de vierde editie van FSP in het teken van à¢â‚¬Å“Nagerechtenà¢â‚¬. Hierna zal FSP 5 ingaan op het gebruik van verse producten ten opzichte van basisproducten en in FSP 6 zullen trends & ontwikkelingen aan de orde komen . Hierna start de cyclus opnieuw en wordt gestart met FSP I; à¢â‚¬Å“Algemeen, deel tweeà¢â‚¬. Door de continue aard van het onderzoek worden trends binnen de verschillende deelonderwerpen inzichtelijk gemaakt en daarmee het totaalbeeld van de horecamarkt verhelderd.

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular