Coop Supermarkten implementeert eerste SAP Forecast & Replenishment-module in Nederland



(Persbericht) Implementatiepartner myBrand faciliteert primeur

Geertruidenberg, 12 december 2011 Coop Supermarkten implementeert als eerste Nederlandse retailer de SAP Forecast & Replenishment (F&R)-module. Implementatiepartner is myBrand, dat sinds voorjaar 2010 de hosting en het technisch beheer van de SAP-systemen van Coop verzorgt en ondersteuning levert bij het functioneel beheer. Met de SAP F&R-module kan de supermarktketen door middel van een adequate vraagvoorspelling en behoefteberekening automatisch besteladviezen genereren. Dit garandeert dat de winkels op het juiste moment de juiste goederen geleverd krijgen. De module moet in de tweede helft van 2012 in twee filialen operationeel zijn.

Voor zowel retailers als consumenten is de beschikbaarheid van (verse) producten een vereiste. Om de out-of-stock en overstock van goederen en de derving door overschrijding van de houdbaarheidsdatum terug te dringen, zocht Coop een instrument waarmee het bestel- en leveringsproces geoptimaliseerd kon worden. Na een zorgvuldige selectieprocedure koos de supermarktketen voor de F&R-module van SAP. In een vergelijking met andere pakketten scoorde SAP op bijna alle punten het beste. myBrand won de pitch om de implementatie van de module. Niet alleen vanwege de kwaliteit van de aanbieding, maar ook op grond van de pragmatische, klantgerichte aanpak die de SAP-dienstverlener als beheerder hanteerde.

Besteladviezen genereren
De implementatie zal naar verwachting enkele maanden duren. In december/januari staat een serie workshops op de rol waarin toekomstige gebruikers uitgelegd krijgen hoe het systeem werkt. Tegelijkertijd wordt geïnventariseerd wat hun eisen en wensen zijn. Dit dient in het voorjaar van 2012 te resulteren in een blauwdruk en een demosysteem. Daarna wordt de module - waar nodig - aangepast, voorzien van bedrijfsspecifieke gegevens en gefaseerd uitgerold naar de twee pilotwinkels. Tijdens de pilot wordt het systeem getest en gefinetuned. Doel is dat de module aan het einde van de pilot automatisch besteladviezen voor deze winkels genereert, waardoor het handmatig bestellen tot het verleden behoort. Voor de tweede helft van 2012 is de live-gang gepland. Vervolgens kan Coop starten met de uitrol naar de overige filialen.

Servicegraad verhogen
Eric Landwaart, Hoofd Bestandsbeheer en Projectleider F&R bij Coop Supermarkten, is blij met de keuze voor SAP én myBrand: “Dankzij de SAP F&R-module kunnen wij ons voorraadbeheer verbeteren en onze servicegraad verhogen. We hoeven minder vaak ´nee‘ te verkopen aan de klant. Dat is cruciaal voor een retailorganisatie als de onze die opereert in een markt met grote volumes en kleine marges. Gezien de succesvolle samenwerking die we nu al ruim een jaar met myBrand hebben, zie ik de implementatie van de module met vertrouwen tegemoet.”

Michael van Wier, Senior Account Executive Trade bij SAP Nederland, valt hem bij: “Met SAP F&R hebben wij een oplossing in huis die retailorganisaties in staat stelt om met minder voorraad meer omzet te behalen. Het vertrouwen dat Coop in deze oplossing stelt, geeft aan dat we ook in een markt met een extreem hoge omzetsnelheid ons mannetje staan. Wij zijn ervan overtuigd dat deze eerste implementatie van SAP F&R op Nederlandse bodem de aanzet vormt voor het verder vergroten van het marktaandeel in de retailsector.”

En ook Gijs Bennink Bolt, Directeur van myBrand en Vestigingsmanager in Apeldoorn, is content: “De implementatie van SAP F&R bij Coop is een nieuwe mijlpaal in de goede relatie tussen onze organisaties. De aanloopfase van het project heeft nogmaals aangetoond dat onze betrokken, pro-actieve opstelling en nuchtere, resultaatgerichte aanpak perfect passen bij de no-nonsensecultuur van de supermarktketen. Daarnaast sluit de implementatie aan bij onze ambitie om een dominante speler in de Nederlandse retailwereld te worden.”

Over Coop Supermarkten
Coop is een resultaatgerichte, herkenbare, zelfstandige coöperatie die, bewust van haar maatschappelijke positie, een optimaal pakket van levensmiddelen en gerelateerde producten/diensten levert aan consumenten- en ondernemersleden. Coop heeft ruim 200 supermarkten onder de vlag van CoopCompact, Coop en Supercoop, waarvan veertig procent als eigen filialen en zestig procent door zelfstandig ondernemers worden gerund. In 2010 behaalde Coop een consumentenomzet van € 785 miljoen. Meer informatie over Coop Supermarkten vindt u op www.coopsupermarkten.nl.

Over myBrand myBrand biedt SAP-diensten op het gebied van advies, implementatie, support en exploitatie. De integrale SAP-dienstverlener combineert een brede kennis van zaken met een pragmatische aanpak en veel ervaring en richt zich vooral op de corporate midmarket. myBrand is opgericht in 2004 en heeft vestigingen in Geertruidenberg, Oegstgeest en Apeldoorn. Er werken meer dan 180 mensen. Ruim zeventig procent van hen bezit zeventig procent van de aandelen in het bedrijf. Bekende namen in het klantenbestand van myBrand zijn onder andere: Koninklijke BAM, Bruna, Compass Group, DUCOR Petrochemicals, Hans Anders Retail Group, Koninklijke Gazelle, Kawasaki, Fair Trade Original, Coop Supermarkten, Grolsch en Visscher Caravelle. Meer informatie over myBrand vindt u op www.mybrand.nl



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: