(Persbericht) PERSBERICHT 10 november 2010-11-10

De onzin van ´het‘˜ nieuwe werken.

Ik was vorige week al geconfronteerd met het feit dat het deze week DE week van het nieuwe werken zou zijn. Op zichzelf niets mis mee. Mijn nieuwsgierigheid was echter wel gewekt, vooral ook omdat er heel veel onzin over dit fenomeen wordt verteld. Zogenaamde adviseurs, veelal verkapte leveranciers van kennis en/of producten, misbruiken ´het nieuwe werken‘˜ als marketingtool. Organisaties zien het veelal als de methode om kosten te besparen. Gebruikers twijfelen, maar in onwetendheid hollen zij achter deze hype aan.

Vanmorgen schonk WNL (wakker Nederland) aandacht ´het‘˜ nieuwe werken. Opnieuw werden we geconfronteerd met allerlei onzin uitspraken en beelden.
à¢â‚¬Å“De meeste mensen zouden het liefst om 09.00 uur naar kantoor gaanà¢â‚¬, was het resultaat van een onderzoeker. Opmerkelijk omdat juist gisteren bij NOS-teletekst stond dat een onderzoek had uitgewezen dat 85% van de Nederlandse werknemer wel ´het nieuwe werkenà¢â‚¬ wilden.
De beelden die we zagen waren niet echt, ze waren duidelijk in scà¨ne gezet, door het beeld heen lopen, glaasje ju d‘˜orange en jengelende kinderen. Het thuiswerken werd maar weer eens een keertje belachelijk gemaakt.

Je kunt je afvragen: à¢â‚¬Å“Bestaat HET nieuwe werken welà¢â‚¬ en je kunt je afvragen of geen eigen werkplek (hardnekkig flexplek genoemd) en telewerken (hardnekkig thuiswerken genoemd) de basis vormen van nieuwe werkvormen.
Het wordt tijd dat, de weinige echte specialisten op het gebied van organisaties en huisvesting, van zich laten horen.
Weg met het marketing geneuzel, weg met de verborgen agenda‘˜s voor kostenbesparing, weg met de betrokkenheid voor CO2 vermindering.
Het nieuwe werken bestaat niet. Wat is er nu nieuw aan? Wie het weet mag het zeggen.

Rob Lommerse
Sinds 1987 betrokken bij het onderzoek naar de invloed van nieuwe technologieën en nieuwe media op werken en wonen en de gevolgen voor gebouwen en gebouwde omgeving.
[email protected]
0653-138580

Altijd bereid tot nader toelichting en uitleg.

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular