De werknemers van de grote energiebedrijven zijn woedend op minister L-J.Brinkhorst van Economische Zaken omdat hij de Tweede Kamer verkeerd heeft geïnformeerd over de omvang van - mogelijk fatale - schadeclaims die de energiebedrijven boven het hoofd hangen uit de VS. Een delegatie van EZ is op 12 januari op bezoek geweest bij advocatenkantoren in de VS om te inventariseren welke claims dreigen als de politiek in Nederland inderdaad besluit om de energiebedrijven te splitsen in een netwerkdeel en de rest. Amerikaanse beleggers in Nederlandse netwerken en centrales komen hierdoor in de problemen en eisen hun geld terug en schadevergoeding. Alleen al voor Essent zou dat neerkomen op een beslag van 1 miljard dollar, hoge kosten en minder krediet van banken. Andere energiebedrijven zullen ook met hoge claims kunnen worden geconfronteerd.
Bij deze D'66-minister is langzamerhand een patroon van leugens vast te stellen. Zo beweert hij ook nog steeds dat het merendeel van onze aandeelhouders (dat zijn provincies en gemeenten) voorstander van splitsing zou zijn, zodat zij hun aandeeltjes voordelig zouden kunnen verkopen. Hij schrijft dat onder andere in een brief van 22 december 2005 aan FNV, CNV, MHP en LME, (2e alinea), die een reactie is op onze Brandbrief van 22 november. Absoluut uit de duim gezogen! ' 'Bureau Berenschot heeft alle officiële standpunten van provincies en gemeenten in kaart gebracht. De meerderheid van provincies en gemeenten heeft zich in officiële besluiten juist vierkant tegen splitsing verklaard. Provincies die tegen zijn, bezitten 83% van de aandelen in provinciale handen; bij gemeenten bezitten de tegenstanders van splitsing 52% van de aandelen die in gemeentelijke hand zijn. Een deel van de
aandeelhouders aarzelt nog en slechts 6% van de aandelen is in handen van voorstanders van splitsing. Dat weet Brinkhorst, die regelmatig aandeelhouders op het ministerie heeft ontboden, natuurlijk zelf ook wel. Hij liegt dus gewoon.'
'Hetzelfde geldt voor de kosten van deze operatie voor de consument. De minister roept hardnekkig dat concurrentie voordelig voor de klant zal uitwerken. Maar voorlopig kost de splitsing volgens de minister zelf in zijn Memorie van Toelichting bij het splitsingsvoorstel ongeveer een half miljard euro per jaar, elk jaar weer. Omgerekend minimaal 52 euro per huishouden. Dat is met geen enkele vorm van concurrentie in deze
efficiënte markt goed te maken'. 'En dan gaan we er nog van uit dat er inderdaad meer concurrentie zal ontstaan. Maar na splitsing komen enkele zeer grote buitenlandse energiebedrijven onze afgesplitste delen opslokken. Die paar groten zullen juist minder en niet méér met elkaar gaan concurreren', aldus De Jong. 'Maar eerst komen de kosten van die claims uit Amerika nog eens bovenop de energierekening. Daar heeft Brinkhorst het veiligheidshalve maar niet over. Gewoon verhulling. De regeringspartijen zijn als de dood dat de kiezers het doorkrijgen'.
'De minister heeft ook meermalen gezegd dat gedwongen splitsing onvermijdelijk is. Maar aandeelhouders mogen nu al - geheel binnen de wet - de commerciële poot van de energiebedrijven verkopen. Splitsen op vrijwillige basis mag ook al lang. Dat bewijzen ook de splitsing en verkoop van NRE (in Eindhoven) aan het Duitse E.on en van Intergas (in Oosterhout) aan het Deense DONG. Alleen de netwerken verkopen, dat mag niet zonder toestemming van de minister. Dus heel die gedwongen splitsing is niet nodig. Aandeelhouders kunnen gewoon al cashen. Als ze zouden willen, maar de overgrote meerderheid wil dat niet eens!'. 'Kortom, een keten van leugens', zegt Jan de Jong. 'Het wordt hoog tijd dat de Kamer ingrijpt'. 'Ik kan geen andere conclusie trekken dan dat Brinkhorst een nog veel groter gevaar voor het kabinet vormt dan Pechtold!'.