Sinds de opkomst van Makelaarsland als eerste digitale woningmakelaar zijn er vele initiatieven die in dezelfde vijver vissen; die van de doe-het-zelf verkoper die alleen maar een taxatie wil en zijn woning op Funda (de bekendste woningsite van Nederland) wil zetten. De vraag is echter of deze vijver wel groot genoeg is. Wil de gemiddelde woningverkoper alleen maar de genoemde diensten en verder zelf alles doen? De website Makelaarinhuis.nl denkt van niet, en biedt de kritische woningverkoper een alternatief
Het is duidelijk dat er een gat is ontstaan tussen de digitale makelaars (lage prijs en alles zelf doen) en de traditionele woningmakelaar (full-service tegen een hogere prijs). De consument wil openheid in tariefstelling en keuzevrijheid in af te nemen diensten. De openheid in tariefstelling is bij de digitale makelaars aanwezig; vaak voor een vast bedrag krijgt de verkoper een taxatie van zijn woning en de plaatsing van de woning op www.funda.nl. Activiteiten als het rondleiden van potentiële kopers zijn dan wel voor eigen rekening. En dit is meteen ook het grote nadeel van de echte internetmakelaar; wat als je na verloop van tijd toch andere diensten af wilt nemen? Bij internetmakelaar Makelaarinhuis.nl is dit anders geregeld. Hoewel de consument ook hier alles zelf kan doen tegen een vaste courtage, doet Makelaarinhuis.nl meer. De woningverkoper kan te alle tijden het dienstenpakket wijzigen. Volgens Marco Beukenkamp, initiatiefnemer van de website, een belangrijk gegeven: “Je ziet dat er bij digitale makelaars als Makelaarsland per maand toch aardig wat woningen worden ingetrokken. Een groot deel van die woningen staat enkele weken later bij een lokale makelaar in de verkoop. Als deze mensen hun woning via Makelaarinhuis.nl in de verkoop hadden gezet, was dat niet nodig geweest. Het aanpassen van het dienstenpakket was genoeg geweest”. Beukenkamp is om meer redenen voorstander van het inschakelen van een makelaar uit de eigen regio. “Men doet voorkomen alsof de regionale kennis en ervaring van de makelaar niet van belang is. Wij geloven daar niet in, de verkoper wil nog steeds zijn makelaar persoonlijk kennen en wil dat de makelaar zijn woning kent. Aangezien de makelaar zelf zijn naam aan de verkoop verbind, heeft de makelaar veel meer belang bij de verkoop. En besluit de verkoper na voortschrijdend inzicht dat bepaalde diensten beter door de makelaar gedaan kunnen worden, dan is een telefoontje genoeg. Het intrekken van de woning, en dus het verliezen van het reeds betaalde bedrag, is niet nodig.Makelaarinhuis.nl wil een goed alternatief bieden voor de woningverkoper, maar wil geen ‘advertentieschuiver’ zijn. “Omdat de makelaars altijd in de buurt zitten, treden zij op als ‘coach’ voor de verkopers. Het is toch je woning die je verkoopt, en geen tweedehands fiets”. 

Op dit moment zijn er 16 NVM-makelaars aangesloten bij Makelaarinhuis.nl. Elk kantoor werkt exclusief in een voor het kantoor bekend gebied. De landelijke dekking is nu al meer dan 30%, en Beukenkamp verwacht dit in de komende maanden te kunnen uitbreiden totdat landelijke dekking een feit is.

bron:Makelaarinhuis.nl