Max Beckmann Lithos “De Apocalyps”



Vanaf 24 juni t/m 2 oktober zijn in CODA Museum in Apeldoorn de bijzondere illustraties van de Openbaring van Johannes te zien, die Max Beckmann tijdens zijn verblijf in Amsterdam in de 2e Wereldoorlog heeft vervaardigd.

Al in 1933 hadden de Nazi's Beckmann een beroepsverbod opgelegd als docent aan de Academie in Frankfurt en in 1937 werd zijn werk bestempeld als 'Entartete Kunst'. Dat was voor Beckmann aanleiding naar Amsterdam te vertrekken. De Frankfurter zakenman en kunstvriend Georg Hartmann was opdrachtgever voor deze serie illustraties, waar Beckmann vanaf augustus 1941 aan werkte. Hij vervaardigde 27 zwart-wit tekeningen die een aantal malen van de lithograaf in Frankfurt naar de kunstenaar in Amsterdam werden 'gesmokkeld'. Uiteindelijk werden 24 series gedrukt, een gelimiteerde oplage om te voorkomen dat het project aangemeld moest worden bij de overheid. Als basis voor de tekst gebruikte Beckmann de Lutherbijbel uit 1545. De eerste schetsen en ideeën voor de litho's tekende Beckmann in zijn eigen bijbel. Slechts weinig complete series zijn teruggestuurd naar Beckmann in Amsterdam Deze in 2002 teruggevonden serie werd door een Duitse particuliere verzamelaar aangekocht. De door Bec
kmann zelf met de hand ingekleurde litho's, zijn zowel vanuit historisch als kunsthistorisch perspectief van belang omdat de beeldvolgorde hierdoor duidelijk is geworden. Het thema van de Apocalyps in de wereld na 11 september 2001 heeft weer een actualiteitswaarde. Zijn eigen persoonlijk lot verbindt Beckmann aan het verhaal van de profeet Johannes.
CODA Museum is uitermate verheugd om als eerste museum in Nederland deze serie te presenteren. Na afloop van deze tentoonstelling in Apeldoorn zal het werk nog te zien zijn in Osnabrück en Frankfurt.Max Beckmann heeft de Openbaring van Johannes op een onorthodoxe en eigenzinnige manier geïllustreerd.

bron:CODA Museum



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: